شبکه های اجتماعی

واریس چیست

واریس چیست و به چه علت در بدن ظاهر می‌شود؟ درمان خانگی واریس پا چیست؟ این بیماری چگونه خود را در بدن نشان می‌دهد؟ عوارض واریس پا چیست؟ در این مقاله به جواب تمامی سوالات مربوط به این بیماری می‌پردازیم.

عروق واریسی علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا در پاها، می‌توانند ناراحتی‌های شدیدی نیز ایجاد کنند و حتی در بعضی مواقع می‌توانند باعث ایجاد لخته‌های خونی و زخم‌های باز شوند. البته درمان‌های کم تهاجمی می‌تواند این رگ‌ها را محو و یا از بین ببرد و همچنین باعث کاهش درد و خستگی ناشی از این بیماری شود.

حال می‌خواهیم بدانیم واریس چیست و علائم آن به چه صورت آشکار می‌شود تا فرد مستعد به این بیماری، به‌راحتی آن را تشخیص دهد و تا قبل از وخیم شدن، به پزشک متخصص مراجعه کند.

واریس چیست؟

بیماری واریس که به عروق عنکبوتی نیز معروف است، از شایع‌‌ترین بیماری عروقی انسان است که اغلب در زنان باردار و افراد مسن قابل مشاهده می‌شود. درواقع در این بیماری، سیاهرگ‌هایی که در زیر پوست وجود دارند متورم شده و در هم پیچیده می‌شود. این رگ‌ها به رنگ‌های آبی، قرمز یا به رنگ خود پوست روی سطح پوست ظاهر می‌شوند که رگ‌های واریسی را تشکیل می‌دهند. اصلی‌ترین دلیل نامگذاری این بیماری به عروق عنکبوتی، شباهت ظاهری این رگ‌های متورم شده به تارهای عنکبوت بر روی پوست است.

دریافت نوبت آنلاین

از عوارض واریس پا که به‌صورت خفیف ظاهر می‌شود، می‌توان به بی‌حسی و گز گز کردن پا اشاره کرد. بدیهی است که با مختل شدن عملکرد رگ‌های خونی، خون‌رسانی و به طبع، اکسیژن‌رسانی به آن ناحیه کاهش می‌یابد. نتیجه این وضعیت، بی حس شدن یا گرفتگی عضلات پا یا دست خواهد بود. البته به غیر از دست و پا، رگ‌های صورت نیز ممکن است دچار تورم و واریس شوند.

خواندن این مطلب برای کسانی که نمی‌دانند بیماری واریس چیست و عوارض و علائم آن چگونه در بدن فرد مبتلا آشکار می‌شود، ضروری است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

علت به وجود آمدن بیماری واریس چیست ؟

اصلی‌ترین علت بروز بیماری واریس، اختلال در خونرسانی و نارسایی عروق اعضای بدن است. در واقع در رگ‌ها، سوپاپ‌هایی قرار دارد که در زمان برگشت خون از پا به سمت قلب، مسیر عروق را می‌بندد تا جاذبه زمین موجب برگشت خون در رگ‌ها نشود. در مواقعی، با بالا رفتن فشار رگ‌ها یا بعضی مشکلات ژنتیکی، این سوپاپ‌ها دچار اختلالاتی می‌شوند و نمی‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. همین موضوع باعث تجمع خون در بعضی رگ‌ها شده و به صورت تورم و تغییر رنگ رگ‌ها در بدن ظاهر می‌شود. گفتنی است که اگر این روند به مدت طولانی در بدن ادامه پیدا کند، کم کم منجر به بروز بیماری واریس پیشرفته می‌شود.

با توجه به تحقیقاتی که درباره این بیماری صورت گرفته، ژنتیک نیز می‌تواند علت واریس باشد. پس توصیه می‌شود افرادی که به صورت ژنتیکی در معرض این بیماری هستند، تا قبل از مبتلا شدن به آن، با کاهش وزن و ورزش کردن، از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

علت واریس در جوانی چیست؟

علت واریس در جوانی می‌تواند عواملی از جمله بی تحرکی، افزایش وزن و غیره باشد. افراد جوان نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند. با آنکه واریس در جوانی در بیماران، چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ اما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر یا وریدی که نیاز به درمان شدیدتر دارند، باید به پزشک متخصص مراجعه شود. در ادامه، دلایل دیگر بروز واریس پا را توضیح می‌دهیم؛ همراه ما بمانید.

بارداری

بارداری نیز می‌تواند از علت واریس در جوانی باشد. درواقع علل پیدایش آن، تغییرات فیزیولوژیکی است که در دوران بارداری در بدن اتفاق می‌افتد. در این دوران، وزن رحم فشار بیشتری به بدن و در نتیجه رگ‌ها وارد می‌کند که همین موضوع می‌تواند منجر به واریس شود. علاوه‌براین، حجم خون بدن برای حمایت از کودک در حال رشد، افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به گشاد شدن رگ‌ها شده و در نتیجه منجر به واریس شود. همچنین بدن در دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی نامنظم می‌شود که این تغییرات باعث ضعیف و شل شدن رگ‌ها می‌شوند.

چاقی

چاقی علاوه بر بیماری‌های دیگر، می‌تواند منجر به بیماری واریس نیز شود. چاق بودن باعث تحت فشار قرار گرفتن رگ‌ها می‌شود و این فشار می‌تواند دیواره‌های رگ را تضعیف کرده و منجر به تشکیل رگ‌های واریسی شود. علاوه‌براین موضوع، لایه‌های چربی زیر پوست ممکن است باعث شود که فرد متوجه رگ‌های متورم نشود، بنابراین اینکه فرد نداند واریس چیست و علائم آن به چه شکلی ظاهر می‌شود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ژنتیک

ژنتیک نیز می‌تواند علت واریس در جوانی باشد. فردی که والدینش دچار بیماری واریس هستند، از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری است. واریس تنها مختص به سن پیری نیست علائم این بیماری ممکن است در هر بازه زمانی و یا حتی در سن ۲۰ سالگی نیز در بدن آشکار شود. بنابراین، این افراد باید دقت لازم را داشته باشند تا به محض بروز علائم واریس سریعا با پزشک متخصص مشورت نمایند.

سبک زندگی بی‌تحرک

افرادی که وقت خود را صرف نشستن یا ایستادن بدون هیچ‌گونه فعالیتی می‌کنند و یا داری شغلی هستند که جنبش زیادی ندارد، از جمله آموزش، کار در دفتر، پرستاری و رانندگی، در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند. در واقع غیرفعال بودن فشار زیادی به رگ‌های پای فرد وارد می‌‌کند و فعالیت عضلات را به حداقل می‌رساند. در این حالت، احتمال تجمع خون در رگ‌های ساق افزایش می‌یابد و باعث ایجاد واریس می‌شود.

بیشتر خوانید:

استعمال دخانیات

اصلی‌ترین علت واریس در جوانی می‌تواند استعمال دخانیات باشد. مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار می‌توانند صدمات جدی به رگ‌ها وارد کنند و باعث ایجاد رگ‌های واریس و همچنین بیماری جدی‌تری بنام ترومبوز عمقی ورید (DVT) شود. بنابراین نا آگاهی نسبت به اینکه واریس چیست و چگونه به وجود می‌آید، می‌تواند باعث شود که سبک زندگی ناسالمی را پیش بگیرید.

علائم واریس چیست ؟

خوشبختانه علائم این بیماری قبل از پیشرفت آن کاملا قابل تشخیص است و هر شخص می‌تواند با معاینه خود متوجه این بیماری بشود. توصیه می‌شود افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد این بیماری هستند و یا شغل آن‌ها به صورتی است که باید زمان زیادی را روی پای خود بایستند یا بنشینند، خواندن این بخش را از دست ندهند. چرا که در این بخش به علائم واریس می‌پردازیم و افراد با آگاه بودن به این که واریس چیست و علائم آن چگونه ظاهر می‌شود، می‌توانند تا قبل از به خطر افتادن سلامتی خود، این بیماری را شناسایی نمایند. علائم واریس عبارتند از:

ظاهر رگ‌ها

وقتی شخص دچار بیماری واریس می‌شود ظاهر رگ‌ها در پاها و در در قسمت مچ و ساق پا و کشاله ران به صورت برجسته و پیچیده درهم در سطح پوست، با رنگی ارغوانی یا قرمز و در موارد شدیدتر سبز و آبی دیده می‌شوند. باید بگوییم که در قسمت‌هایی از پا، تجمع رگ‌های واریسی کمتر و در برخی قسمت‌ها، مانند ساق پا، ران‌ها و پشت زانوها تجمع و پیچیدگی رگ‌های انسداد شده، بیشتر به چشم می‌آید.

تغییر رنگ رگ‌ها

رگ‌های واریسی به سرعت تغییر رنگ داده و اغلب به رنگ آبی و کبود درمی‌آیند؛ ولی در برخی افراد نیز رگ‌های واریسی به رنگ قرمز یا ارغوانی ظاهر می‌شوند. هر نوع تغییر رنگ در رگ‌های پا می‌تواند یک نشانه از بیماری واریس باشد که توسط خود فرد مبتلا نیز به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

درد مزمن در پا

یکی دیگر از علائم واریس ، ایجاد درد مزمن در پاها است. این درد هنگامی بیشتر خواهد شد که شخص قصد داشته باشد پس از مدتی طولانی نشستن، بلند شود. علاوه بر درد، ورم در پاها مخصوصا در مچ پا، از دیگر علائم واریس است. البته در برخی از موارد نیز پاها دچار خارش شدید شده که توصیه می‌شود در این مواقع حتما به پزشک مراجعه شود.

خشکی و نازکی پوست

بیماری واریس هنگامی که پیشروی کند، نشانه‌های بیشتری را بر روی بدن بیمار به جا می‌گذارد. این نشانه‌ها شامل خشک شدن، نازک شدن و پوسته‌پوسته شدن پوست خواهد بود. گفتنی است که این خارش و پوسته‌پوسته شدن می‌تواند التهاب شدید در پوست، اگزما و دیگر مشکلات پوستی را به دنبال داشته باشد.

خونریزی

در موارد بسیار پیشرفته واریس، فشار زیادی به رگ‌ها وارد می‌شود و امکان خونریزی از رگ‌ها وجود دارد. جمع شدن بیش از اندازه خون در رگ‌ها باعث پارگی آن‌ها و خونریزی می‌شود. توجه داشته باشید که این خونریزی، زیر پوستی خواهد بود؛ بنابراین باید کبودی‌های ایجاد شده در بدن را بسیار جدی گرفت و به پزشک متخصص مراجعه کرد.

راه‌های درمان واریس چیست ؟

اسکلروتراپی از راه‌‌های درمان واریس است. در این روش، پزشک به رگ‌های واریسی کوچک و متوسط، محلول یا فومی که با ایجاد اسکار، باعث انسداد آن رگ می‌شود، تزریق می‌کند. در برخی از افراد این تزریق بیشتر از یکبار انجام می‌شود. همچنین اسکلروتراپی نیازی به بی‌هوشی ندارد و می‌توان این روش درمان را در مطب پزشک نیز انجام داد. اسکلروتراپی در وریدهای بزرگ نیز به همین روش انجام می‌شود. درواقع این بهترین روش درمانی است که برای بستن رگ‌های بزرگ آسیب دیده در این بیماری، استفاده می‌شود.

لیزر نیز برای درمان واریس تاثیرگذار خواهد بود. پزشکان برای بستن رگ‌های واریسی کوچک‌تر و رگ‌های عنکبوتی از فناوری جدید در درمان‌های لیزری استفاده می‌کنند. درمان با لیزر به این گونه است که نورهای قوی به صورت پشت سر هم روی رگ تاثیر می‌گذارند و باعث محو و ناپدید شدن رگ‌ها می‌شوند. این روش کاملا از روی پوست انجام می‌شود و نیازی به برش و سوزن ندارد.

کاتتر با استفاده از پرتودرمانی یا انرژی لیزر یکی دیگر از روش‌های درمانی است. در این روش پزشک، یک لوله نازک (کاتتر) را به داخل رگ متورم شده وارد کرده و با استفاده از رادیو فرکانس یا انرژی لیزر، نوک سوند را گرم می‌کند. با بیرون کشیدن کاتتر از داخل رگ، گرما باعث فروپاشی رگ متورم می‌شود. این روش درمانی صرفا برای رگ‌های واریسی بزرگ‌تر موثر است.

فلبکتومی سرپایی (fluh-BEK-tuh-me)یکی دیگر از روش های درمان واریس است. در این روش، پزشک رگ‌های واریسی کوچک‌تر را از طریق یک سری از سوراخ‌های پوستی ریز، محو می‌کند. این روش به‌صورت سرپایی است و تنها چند زخم جزئی در قسمت‌های دارای لک ایجاد می‌شود.

راه‌های درمان خانگی واریس پا

حال که می‌دانیم واریس چیست و چه علائمی دارد، بهتر است با روش‌های درمان خانگی واریس پا نیز آشنا شویم. خبر خوب این است که در دنیای امروز، راه‌های درمان خانگی واریس پا نیز بسیار هستند. افراد با تشخیص به موقع واریس می‌توانند این بیماری را حتی به صورت خانگی، درمان کنند. این درمان‌ها عبارتند از:

تغییر سبک زندگی

برخی اقدامات، در راستای خود مراقبتی می‌تواند برای کاهش بیماری واریس کمک کنند. همچنین باعث جلوگیری یا کند شدن پیشرفت واریس نیز می‌شود. این کارها شامل موارد زیر هستند:

ورزش: پیاده روی، روشی عالی برای افزایش گردش خون در پاها است. شما می‌توانید نسبت به میزان پیشروی واریس، سطح فعالیت مناسبی داشته باشید.

رژیم مناسب: افزایش وزن، فشار غیرضروری به رگ‌ها وارد می‌کند. همچنین برای جلوگیری از تورم، می‌توانید آب و غذاهای کم نمک مصرف نمایید.

کفش و لباس مناسب: از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید. کفش‌های پاشنه کوتاه، مخصوصا کتانی، باعث فعالیت بیشتر عضلات ساق پا می‌شوند، این کار باعث جریان خون شده و برای رگ‌های شما بهتر است. همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ که به دور کمر، پاها یا کشاله ران فشار وارد می‌کند، می‌بایست خودداری کنید زیرا این لباس‌ها می‌توانند جریان خون را کاهش دهند. از نشستن یا ایستادن طولانی مدت نیز خودداری کنید. برای افزایش جریان خون، مدام حالت خود را تغییر دهید.

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی نیز به عنوان راه‌های درمان خانگی واریس پا شناخته شده‌اند. البته هنوز به صورت علمی ثابت نشده است. این گیاهان می‌توانند برای کاهش ورم رگ‌ها موثر باشد. شاه بلوط هندی، انگور (برگ، شیره، بذر و میوه) و شبدر می‌تواند به درمان خانگی واریس پا کمک کند.

البته باید توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه گیاه دارویی و مکمل غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

جوراب‌های فشرده ساز

پوشیدن جوراب واریس در تمام طول روز یکی از راه‌های درمان خانگی واریس پا است که اغلب، قبل‌تر از تمامی راه‌های درمان امتحان می‌شود. این جوراب‌ها به طور پیوسته پاهای شما را فشرده می‌کنند و به رگ‌ها و ماهیچه‌های پا کمک می‌کنند تا خون موثرتر حرکت کند. البته میزان فشرده سازی براساس نوع و مارک جوراب متفاوت است. شما می‌توانید جوراب ساق بلند فشرده سازی را از اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم پزشکی خریداری کنید و از آن‌ها برای استفاده از نوع بهتر جوراب فشرده‌ساز که برای بیماری شما مناسب‌تر است، راهنمایی بخواهید.

عوارض واریس پا چیست ؟

واریس در بیش‌تر مواقع باید تحت نظر پزشک، شناسایی و درمان شود. بهتر است زمانی که با علائم واریس در بدن‌تان مواجه شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا به عوارض واریس پا دچار نشوید. البته در اکثر اوقات این رگ‌ها با درمان‌های خانگی و یا تغییر سبک زندگی مانند ورزش کردن و تغذیه مناسب که در بالا به آن اشاره شده است، درمان خواهد شد.

قطعا برخی از رگ‌های واریسی جدی‌تر هستند و نیاز به درمان فوری دارند. پس تا قبل از اینکه این رگ‌ها بزرگ، برجسته و دردناک نشده، بهتر است به صورت جدی شناسایی و معالجه شود تا باعث بروز مشکلات ثانویه و عوارض بیشتر نشود. افراد مبتلا به واریس و افراد مستعد به این بیماری، باید آن را بیش‌تر جدی بگیرند زیرا بیماری‌های واریسی به مرور زمان وخیم‌تر شده و به طور طبیعی، بهبود نمی‌یابد. از نظرکارشناسان، رگ‌های واریسی تنها اثر منفی بر روی پوست انسان و زیبایی ندارد؛ بلکه در صورت عدم درمان به یک معضل جدی تبدیل خواهد شد.

عوارض واریس پا ممکن است در ابتدا کم ‌اهمیت به نظر برسند، اما این رگ‌ها چه درد داشته باشند و چه نداشته باشند، به مرور زمان خطرناک‌تر شده و در روند گردش خون آن عضو، مشکلاتی را به وجود می‌آورند. بنابراین اگر این رگ‌ها برای مدت طولانی درمان نشوند، در مراحل پیشرفته‌تر می‌توانند حتی موجب بروز ترومبوز و یا زخم واریس شوند که درمان و همچنین تحمل درد آن به مراتب دشوارتر است.

سوالات متداول

درمان خانگی واریس پا چگونه است؟

از جمله روش‌های درمان خانگی واریس پا می‌توان به استفاده از جوراب‌های واریس، گیاهان دارویی و سبک زندگی سالم اشاره کرد. البته، قبل از اینکه روش‌های ذکر شده در این مقاله را انجام دهید،‌ باید با پزشک خود درباره پیشروی بیماری و تاثیر درمان خانگی واریس پا مشورت کنید.

عوارض واریس پا چیست؟

بیماری واریس به‌غیر از تاثیر نازیبا روی پوست، درد و تورم رگ‌ها، می‌تواند موجب بروز ترومبوز و یا زخم واریس شود. بنابراین توصیه می‌شود که علائم واریس را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آنها حتما به پزشک مراجعه کنید.

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ