شبکه های اجتماعی

عوارض مواد مخدر بر روی قلب

یکی از مهم ترین مشکلات رایج در جامعه امروزی، اعتیاد داشتن به مواد مخدر مختلف است. این مواد با تأثیرات منفی که بر روی ساختار بدن به جای می‌گذارند، باعث ایجاد برخی بیماری‌های جدی می‌شوند و بیشتر از همه، عملکرد قلب و مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در واقع عوارض مواد مخدر بر روی قلب به قدری زیاده بوده که ممکن است حتی فرد در برخی موارد با حمله قلبی نیز مواجه شود.

بهتر است بدانید با مصرف هروئین، کوکائین، گل، حشیش، آمفتامین‌ها و سایر مواد مخدر، به مرور زمان مشکلات قلبی عروقی زیادی همچون ضربان نامنظم قلب، عفونت دریچه قلب، از بین رفتن رگ‌ها و عفونت‌های باکتریایی در عروق خونی ایجاد خواهد شد. اگر شما هم می‌خواهید با عوارض یا ارتباط مواد مخدر و بیماری‌های قلبی بیشتر آشنا شوید، بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

ارتباط میان بیماری‌های قلبی و مواد مخدر

قبل از این که شما را با مهم ترین عوارض مواد مخدر بر روی قلب آشنا کنیم، قرار است در این بخش به بررسی ارتباط بین اعتیاد و بیماری‌های قلبی بپردازیم تا بدانید این مواد از چه طریقی به جسم و اندام‌های مختلف بدن آسیب می‌رسانند.

اعتیاد به مرور زمان از راه‌های گوناگونی اثرات مخرب خود را بر روی بدن به جای می‌گذارد و اندام‌های حیاتی را مورد هدف قرار می‌دهد. این مواد عملکرد طبیعی اعضای بدن به ویژه قلب را مختل می‌نمایند و مصرف آن‌ها صدمات جبران ‌ناپذیری را به سیستم قلبی عروقی وارد می‌کند.

مواد مخدر تمام اجزای سیستم قلبی و عروقی مانند سرخرگ‌ها، مویرگ‌ها و سیاهرگ‌ها را دچار مشکل می‌کند و از این طریق خون، اکسیژن و مواد مغذی به خوبی در ساختار سلول‌ها و بافت‌ها قرار نمی‌گیرد. پس تا حد امکان نسبت به تاثیرات مصرف مواد مخدر بر روی قلب بی‌تفاوت نباشید زیرا اعتیاد داشتن به هر نوع ماده اعتیاد آور، در برخی موارد می‌تواند مرگ بار هم باشد.

دریافت نوبت آنلاین

دقت داشته باشید مواد مخدر ارتباط و نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های قلبی مختلف دارند و می‌توانند باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی مانند آریتمی قلبی یا ضربان غیر عادی قلب، تپش قلب، سکته قلبی، بیماری‌های دریچه قلب و سایر آسیب‌های قلبی شوند.

افرادی که در مصرف مواد مخدر زیاده‌روی می‌کنند، خیلی سریع با یک‌سری اختلالات قلبی و عروقی مواجه خواهند شد. در این زمان متخصص قلب و عروق جهت بهبود بهتر، ترک مواد مخدر را اولین راهکار می‌داند و به بیمار توصیه می‌کند زیر نظر مشاورین و متخصصین ترک اعتیاد، از این مواد دوری کنند.

مهم ترین عوارض مصرف انواع مواد مخدر بر روی قلب

با توجه به این که هر مواد مخدر به گونه‌ای عوارض خود را بر روی بدن نمایان می‌کند، قصد داریم مهم ترین عوارض مصرف انواع مواد مخدر بر روی قلب را به شما معرفی کنیم.‌ پس اگر می‌خواهید به طور جداگانه و کامل‌تر عوارض مواد مخدر بر روی قلب را بشناسید، توصیه می‌کنیم موارد ذکر شده در ادامه را نادیده نگیرید.

  • تریاک

یکی از رایج ترین مواد مخدر در بین مردم که عوارض آن بر روی قلب نباید نادیده گرفته شود، تریاک است. عوارض جانبی مصرف تریاک به طور کلی شامل کاهش میزان ضربان قلب، اختلال در هماهنگی اعضای مهم بدن، تنگی نفس، حالت تهوع، تنگی مردمک چشم و همچنین درد در قفسه سینه می‌شود.

  • هروئین

اثرات کوتاه مدت هروئین در ایجاد حالت آرامش گذرا و سرخوشی، افراد زیادی را به مصرف غیر قانونی این ماده ترغیب می‌نماید. از دیگر عوارض جانبی این ماده می‌توان به ضعف عضلات، تنفس غیر طبیعی، خشکی دهان، دردهای شدید در قفسه سینه و خطر ابتلا به نارسایی‌های کلیوی اشاره کرد.

توجه داشته باشید تاثیرات مصرف مواد مخدر بر روی قلب از دیگر اندام‌های بدن بیشتر بوده و طی استفاده بیش از حد، احتمال آسیب پذیری افراد در مقابل بیماری‌هایی مانند دات الریه و سل افزایش می‌یابد. معتادان به هروئین بعد از گذشت مدتی ممکن است به عفونت دریچه یا پوشش قلب مبتلا شوند و عملکرد قلب‌شان بسیار کاهش یابد.

این ماده مضر ضربان قلب را از حالت نرمال کندتر می‌کند و معتادان اگر بخواهند مصرف آن را قطع نمایند، دچار دردهای عضلانی، اسهال، ضعف، استفراغ و در برخی مواقع تشنج می‌شوند.

توجه داشته باشید باکتری‌هایی که در هروئین وجود دارند، از طریق سوزن‌های غیر استریل یا زر ورق به بافت‌های قلب حمله می‌کنند و موجب ایجاد بیماری‌های مختلف قلبی می‌شوند. عفونتی که از این طریق به وجود می‌آید، با نام عفونت آندوکاردیت شناخته شده و اگر به موقع درمان نشود، دریچه‌های قلب ممکن است از بین بروند.

با ایجاد این مورد از عوارض مواد مخدر بر روی قلب و از بین رفتن دریچه، فرد معتاد برای ادامه زندگی نیاز دارد از دریچه‌های مصنوعی قلب استفاده نماید. در برخی مواقع نیز این مشکلات می‌توانند به کمک مصرف دارو یا عمل جراحی برطرف شوند.

  • کوکائین

کوکائین نیز مانند هروئین اثرات بسیار سریعی به صورت سرخوشی، افزایش سطح هوشیاری و افزایش انرژی بر روی بدن به جای می‌گذارد. البته به محض کاهش اثرات آن یک‌سری حالت‌ها مانند افزایش فشار خون، اضطراب، افزایش ضربان قلب، بی‌قراری، افزایش دمای بدن و پارانویا جایگزین حالات اولیه می‌شوند.

دقت داشته باشید افزایش فشار خون به عنوان اصلی‌ترین عامل خطر سکته قلبی شناخته شده و می‌تواند در فرد معتاد باعث مرگ شود. طی مصرف کوکائین آریتمی قلبی هم به وجود خواهد آمد که اگر به موقع درمان نشود و فرد سریعاً به پزشک قلب مراجعه نکند، مشکلات قلبی مهم‌تری نیز به وجود خواهد آمد.

علاوه‌بر ایجاد مشکلات قلبی مختلف، به دلیل مصرف طولانی مدت کوکائین فرد ممکن است دچار کم آبی بدن، نارسایی کلیوی، خشکی دهان، آسیب دیدگی دندان‌ها، سکته مغزی، لوپوس و عفونت ریوی هم شود.

  • مت آفتامین

شیشه یا مت آفتامین به عنوان نوعی تقویت کننده و تحریک کننده قوای جنسی شناخته شده و معمولا در اکثر داروهایی که پزشکان جهت درمان مشکلاتی همچون چاقی مفرط و یا اختلال کمبود توجه تجویز می‌کنند، به کار می‌رود. حال که تا حدودی با عوارض مواد مخدر بر روی قلب آشنا شدید، بهتر است بدانید مصرف شیشه هم عوارض جانبی بی‌شماری بر روی قلب دارد.

از جمله رایج ترین اثرات منفی این مواد مخرب می‌توان به کاهش یا افزایش فشار خون، بیش فعالی، ضربان نامنظم قلب، یبوست، اسهال، افسردگی، داشتن احساس بی قراری و فکر کردن به خودکشی اشاره کرد.

مصرف بلند مدت مت آفتامین یا شیشه به غیر از عروق خونی، ماهیچه‌ها و دریچه‌های قلبی، برای سایر اعضای بدن هم مضر بوده و به مرور زمان موجب آسیب دیدگی دندان‌ها، آسیب دیدن مغز، ایجاد بیماری پارکینسون و کاهش جریان خون به اندام‌ها خواهد شد.

  • لورازپام

لورازپام هم مانند سایر مواد مخدر، عوارض جانبی بسیار زیادی همچون ایجاد سردرد، اختلال در تنفس، استفراغ و حالت تهوع، از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی و قلب درد را به‌ همراه دارد. زمانی‌ که این ماده با سایر داروها، به‌ خصوص داروهای ضد افسردگی مصرف شود، قلب آسیب بسیار جدی خواهد دید.

توجه داشته باشید در برخی موارد شدید لورازپام می‌تواند باعث مرگ یا رفتن به حالت کما شود. بنابراین اگر می‌خواهید شاهد تاثیرات مصرف مواد مخدر بر روی قلب نباشید و سلامت‌تان هم به خطر نیفتد، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از مواد مخدر مختلف استفاده نکنید و رفت و آمد خود را هم با افراد معتاد قطع نمایید تا دچار وسوسه نشوید و در دام اعتیاد نیافتید.

  • ال‌ اس‌ دی

ال اس‌ دی یا دی اتیل آمید به علت افزایش ضربان قلب و فشارخون، تأثیرات بسیار مخربی را بر روی اندام‌های بدن به‌ خصوص قلب به‌ جای می‌گذارد و در صورت مصرف بیش‌ از حد آن، احتمال نارسایی قلبی و سکته قلبی در افراد بسیار افزایش می‌یابد.

به‌ غیر از عوارض قلبی، این ماده مخدر موجب کاهش اشتها، تعریق بیش‌ از حد، خشکی دهان، افزایش حرارت بدن، اتساع مردمک چشم، نوسانات خلقی و سردرد نیز خواهد شد. این عوارض می‌توانند به صورت کوتاه مدت یا طولانی باشند و رخ دادن آن در هر کسی نیز ممکن است متفاوت باشد.

  • اکستازی

از جمله مهم‌ ترین عوارض جانبی که با مصرف اکستازی ایجاد می‌شود، می‌توان التهاب دیواره قلب، تپش قلب، سکته قلبی، آسیب فیزیکی ماهیچه قلب و فشارخون ریوی را نام برد. توجه داشته باشید این مورد از عوارض مواد مخدر بر روی قلب ممکن است در مدت زمانی بسیار کوتاه یا در بلند مدت رخ دهد.

برخی دیگر از عوارض جانبی که ممکن است با مصرف اکستازی ایجاد شود، شامل از پارانویا، اضطراب، افسردگی، احساس خستگی، بی‌خوابی، کاهش اشتها، کج خلقی و عصبی شدن، اختلال در سیستم مغزی و سرگیجه خواهد شد.

  • ماریجوانا و گل

ماریجوانا یکی از پر مصرف‌ترین مواد اعتیادآور به شمار می‌رود که خطر ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را چندین برابر می‌کند. تاثیرات ماریجوانا و گل بر روی قلب به قدری زیاد بوده که اگر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشید، ممکن است جان خود را از دست بدهید.

با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده می‌توان گفت مصرف این ماده برای تمام افراد آسیب‌زا بوده اما خطر بروز بیماری‌های مربوط به قلب و عروق در جوانان بسیار بیشتر از سایر افراد است. این ماده مضر، اعتیاد روانی شدیدی در افراد ایجاد می‌کند و ترک کردن آن بسیار آزار دهنده است.

مصرف ماریجوانا باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود و ظرفیت خون جهت تحویل اکسیژن را بسیار کاهش می‌دهد. بهتر است بدانید استفاده بلافاصله سیگار پس از مصرف ماریجوانا، امکان ایجاد بیماری‌های قلبی را چند برابر افزایش می‌دهد.

تاثیرات ماریجوانا و گل بر روی قلب اغلب به صورت بی‌نظمی ضربان قلب و درد در ناحیه قفسه سینه مشاهده می‌شود. منظم نبودن ضربان قلب می‌تواند به مرور زمان بسیار مشکل ساز شود، زیرا سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌نماید.

فراموش نکنید ماریجوانا بر روی تمام اعضای بدن اثرات مخرب خود را به جای می‌گذارد اما بیشتر از هر چیزی این اثرات بر روی قلب و مغز به وجود می‌آیند و افرادی که بیش از حد از آن استفاده کنند، در معرض ایست قلبی و مغزی قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای مطلوب جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی

بعد از این که با عوارض مواد مخدر بر روی قلب آشنا شدید، بهتر است راهکارهای مناسب برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی را هم بشناسید. در حال حاضر روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها جلوی بروز بیماری‌های قلبی را به شکل مؤثری بگیرید.

بنابراین سعی کنید در طول روز تحرک کافی داشته باشید و ورزش‌های مناسبی که برای بهبود عملکرد قلب مناسب هستند را انجام دهید. از جمله مناسب‌ترین ورزش‌ها برای حفظ سلامت قلب می‌توان یوگا، ژیمناستیک، پیاده روی، دویدن آرام، دوچرخه سواری و انجام تمرینات کششی را نام برد.

افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند، بهتر است از انجام دادن ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای که فشار زیادی به قلب وارد می‌نمایند، خودداری کنند. زیرا چنین ورزش‌هایی موجب افزایش آسیب دیدگی‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شوند.

تا حد امکان سعی کنید مصرف مواد مخدر مختلف را قطع کنید و همچنین در مکان‌هایی که دود سیگار یا سایر دخانیات در آن جا وجود دارد، قرار نگیرید. توجه داشته باشید افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

غذاها و خوراکی‌ها هم نقش مؤثری در سلامت قلب دارند، به همین خاطر بهتر است از یک برنامه غذایی مناسب که شامل مواد مفیدی همچون سبزیجات سالم، میوه‌های مختلف، غلات، پروتئین‌ها، ماهی، روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن کنجد، روغن آفتابگردان و دیگر موارد است، بهره بگیرید.

تا حد امکان مصرف فست فودها وغذاهایی که حاوی چربی‌ مضر هستند را قطع کنید زیرا این غذاها به مرور زمان موجب ایجاد رسوب در رگ‌های خونی می‌شوند و راه جریان خون در قلب را می‌بندند. با انسداد یا گرفتگی عروق کرونری، مشکلات قلبی جدی‌تری هم به وجود می‌آید که اگر به موقع درمان نشوند، جان‌تان به خطر می‌افتد.

سخن پایانی

همان ‌طور که در این مقاله مفید خواندید، اکثر داروهای تجویزی و مواد اعتیادآور غیرقانونی، دارای عوارض خطرناکی برای اندام‌های مختلف بدن به‌ خصوص قلب هستند. دقت داشته باشید عوارض مواد مخدر بر روی قلب می‌توانند به صورت خفیف یا مرگبار باشند. اغلب ناراحتی‌های قلبی هم که به دلیل اعتیاد ایجاد می‌شوند، می‌توانند موجب مرگ مصرف کننده شوند. به همین خاطر سعی کنید سلامت خود را با مصرف چنین موادی به خطر نیاندازید. همچنین توصیه می‌کنیم برای بررسی وضعیت قلب خود نیز از سایت دکتر قلب اقدام به دریافت نوبت کنید.

 

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ