شبکه های اجتماعی

علت بالا رفتن فشار خون در شب چیست

فشار خون بالا در شب، از جمله مشکلاتی است که در آن فشار داخل شریان‌ها از حالت نرمال بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید علت بالا رفتن فشار خون در شب بسیار متنوع بوده و هر کسی ممکن است به دلایلی شاهد این مشکل باشد. همان طور که می‌دانید قلب خون را به شریان‌ها پمپاژ می‌نماید و از این طریق خون در تمام بدن پخش می‌شود.

اغلب مشکلات فشارخون نیز هنگامی به وجود می‌آیند که قلب برای خون‌رسانی به تمام اندام‌های بدن، نیاز داشته باشد بیشتر از حالت نرمال کار کند. با توجه به این‌ که قلب فرد مبتلا به فشارخون بالا، فشار بالاتری را تحمل می‌نماید، احتمال ایجاد سکته یا حمله قلبی بیشتر می‌شود. به‌ همین خاطر اگر فشار خون‌تان از حالت طبیعی بالاتر است، توصیه می‌شود برای بررسی وضعیت قلب خود حتما به دکتر قلب مراجعه کنید و همچنین موارد مهمی که در ادامه ذکر می‌شود را نادیده نگیرید.

مهم ترین علت بالا رفتن فشار خون در شب

اغلب بیماران مبتلا به فشارخون در طول روز نگران فشار خون خود هستند و اگر تغییر جزئی رخ دهد، باید خیلی سریع اقدامات و کارهای لازم را انجام دهند. با این‌ حال افزایش فشارخون در شب هم معضلی بوده که برخی از بیماران نسبت به آن بی‌تفاوت هستند زیرا تشخیص دادن آن کار چندان راحتی نیست.

علت بالا رفتن فشار خون در شب هنوز به‌ صورت قطعی و دقیق مشخص نشده اما اغلب تحقیقاتی که تا به حال انجام شده نشان می‌دهند در مقایسه با افزایش فشارخون در روز، بالا بودن فشارخون در شب عامل خطرناک‌تری جهت بروز بیماری‌های مغزی و قلبی است.

بعضی از افراد به دلایل مشکلات زمینه‌ای دیگری دچار افزایش فشارخون در شب می‌شوند که به این‌ گونه از مشکلات افزایش فشارخون، فشار خون ثانویه می‌گویند. فشار خون ثانویه اغلب به‌ صورت ناگهانی پدید می‌آید و خیلی خطرناک‌تر از فشارخون اولیه است.

از جمله مهم‌ ترین مواردی که به‌عنوان علت بالا رفتن فشار خون در شب می‌توان به آنها اشاره کرد، اضطراب یا استرس، کم‌ آبی بدن، مصرف داروهای مختلف، مصرف مواد مخدر، بیماری‌های کلیوی، سندرم کوشینگ، آپنه انسدادی خواب، وجود نقص‌های مادرزادی در رگ‌های خونی، مشکلات تیروئید، تومورهای غدد فوق‌ کلیه، مصرف مواد الکلی و غذاهای ناسالم هستند.

دریافت نوبت آنلاین

افرادی که با دلیل بالا رفتن فشار خون در شب آشنا باشند، می‌توانند جلوی وخیم‌تر شدن بیماری‌شان را بگیرند و به بهبود سریع‌تر آن کمک کنند. بهتر است بدانید فشارخون به‌ طور نرمال در طی فرایند دفع سدیم اضافی افزایش می‌یابد. این افزایش فشار خون می‌تواند در هر ساعتی از شبانه‌ روز اتفاق بیافتد. افرادی که در مصرف نمک زیاده‌روی می‌کنند، فشار خون‌شان در شب هم بسیار بیشتر می‌شود تا فرایند دفع سدیم در بدن تکمیل شود.

این مکانیزم به شکل طبیعی توسط بدن انجام می‌شود و برای قلب تقریباً مضر است. علت افزایش فشار خون در شب می‌تواند بالا بودن تحریک‌ پذیری عصب سمپاتیک در حین خواب باشد که موجب انقباض عروق و فشار در خون شود.

توجه داشته باشید کوتاه بودن مدت اثربخشی داروهای مختلف، پایین بودن کیفیت خواب، ورزش نکردن، مصرف کافئین و الکل پیش‌ از خواب نیز در بالا رفتن فشار خون نقش دارند و باید نظارت مناسبی بر روی این موارد داشته باشید و نگذارید سلامت‌تان به خطر بی‌افتد.

علائم بالا رفتن فشار خون در شب

فشارخون بالا یک بیماری بسیار خطرناک بوده که در اوایل علائم چندان مشخصی ندارد و از این‌ جهت نیز بیماران نسبت‌ به درمان به‌ موقع اقدام نمی‌کنند و روز به‌ روز فشار خون‌شان بالاتر می‌رود و وضعیت‌شان هم بسیار وخیم‌تر می‌شود.

در بیشتر مواقع علائم ناشی از فشارخون بالا ممکن است با علائم سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. به‌ همین دلیل نیز بهترین و مناسب‌ ترین راه جهت آگاهی از میزان فشارخون، چکاپ منظم بوده که نباید آن را نادیده گرفت.

افرادی که فشار خون بالا در شب را نادیده می‌گیرند، در درازمدت ممکن است سیستم قلبی و عروقی‌شان دچار آسیب‌های جدی شود و با مشکلات جدی‌تری مواجه شوند. به‌ همین دلیل بهتر است قبل‌ از هر چیزی به‌ خوبی علائم این بیماری خطرناک را بشناسید و سپس در زمان مشاهده‌ آن‌ها، سریعاً به دکتر مراجعه نمایید.

علائم افزایش فشار خون در شب شامل تعریق بیش‌ از حد، سردرد شدید، گیجی، خون‌ دماغ، خستگی، عصبی شدن، تنگی نفس، ضربان نامنظم قلب، سرگیجه، سرخ شدن صورت و بدن، مشکلات خواب، مشکلات بینایی و افزایش دمای بدن می‌شود. دقت داشته باشید این علائم و نشانه‌ها در هر شخصی متفاوت بوده و همچنین می‌توانند به‌ صورت تکی یا هم‌ زمان چند مورد با هم رخ دهند.

هنگام رخ دادن چنین نشانه‌هایی بهتر است سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا این که خودتان را به بیمارستان برسانید زیرا فشار خون بالا می‌تواند منجر به ایست قلبی شود و آسیب‌های جبران ناپذیر زیادی را به وجود آورد. بعد از مراجعه به پزشک نیز لازم است تمام علائمی که دارید را به طور کامل با پزشک در میان بگذارید تا درمان بهتری داشته باشید.

خطرات و عوارض افزایش فشار خون در شب

بعد از دانستن علت بالا رفتن فشار خون در شب بهتر است با مهم‌ ترین عوارض و خطرات این بیماری نیز آشنا شوید. به طور معمول زمانی‌ که فشارخون بیشتر از حد نرمال بالا می‌رود، ممکن است پارگی شبکیه و همچنین خونریزی مغزی رخ دهد. با وجود چنین مشکلاتی احتمال رخ دادن سکته نیز بسیار افزایش می‌یابد.

زمانی که فشارخون در شب افزایش یابد، سکته قلبی یا سکته مغزی نیز ممکن است هنگام خواب رخ دهد و تشخیص آن برای بیمار یا سایر اعضای خانواده چندان کار راحتی نباشد. در نتیجه فرد به موقع درمان نمی‌شود و دچار مرگ ناگهانی خواهد شد.

با افزایش فشارخون ممکن است دیگر اعضای بدن نیز به‌ درستی کار نکنند و در عملکردشان اختلالاتی به وجود بیاید. فشار خون بالا، تأثیرات مخرب زیادی بر روی قلب و عروق به‌ جای می‌گذارد و اگر به‌ موقع و به‌ صورت تخصصی درمان نشود، مشکلات قلبی زیادی به وجود می‌آید.

بنابراین اگر فشار خون نرمالی ندارید، بهتر است به‌ طور مرتب به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید تا وضعیت قلب‌تان هم مورد بررسی قرار دهد و از وجود نداشتن مشکلات قلبی خطرناک، اطمینان حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید:

عوامل مؤثر در ایجاد فشار خون بالا

به‌ طور کلی عوامل زیادی در ایجاد و افزایش فشار خون نقش دارند که از جمله مهم‌ ترین آن‌ها می‌توان استرس، بیماری‌های مزمن کلیوی، بیماری‌های قلبی عروقی، کم‌ تحرکی، چاقی و اضافه‌ وزن، ورزش نکردن، جنسیت، مصرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، سابقه خانوادگی، مصرف کم پتاسیم و بالا بودن سطح کلسترول را نام برد.

ناگفته نماند با افزایش سن، شریان‌ها دچار تنگی و خشکی می‌شوند و پلاک‌ها به مرور در دیواره داخلی رگ‌ها تجمع می‌یابند و همین امر اجازه نمی‌دهد خون به خوبی جریان پیدا کند و فشار خون افزایش می‌یابد.

با شناخت این عوامل می‌توان از ایجاد فشار خون به شکل قابل توجهی جلوگیری کرد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود استرس خود را به خوبی کنترل کنید، درمان بیماری‌های مختلف را به تعویق نیاندازید، از مصرف دخانیات بپرهیزید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، به اندازه ورزش کنید و نظارت دقیقی هم بر روی کلسترول خون خود داشته باشید.

تشخیص بالا بودن فشار خون

کسانی که نمی‌دانند چرا فشار خون در شب بالا می رود یا این که علائم آن چه چیزهایی است، ممکن است تشخیص دادن بیماری برای‌شان بسیار دشوار باشد. البته ناگفته نماند که تشخیص فشارخون بالا به طور معمول همانند اندازه‌ گیری فشارخون بسیار راحت بوده و هر کسی می‌تواند به‌ راحتی این کار را انجام دهد.

اگر فشار خون‌تان بالا باشد، پزشک ممکن است از شما بخواهد به مدت چند روز یا چند هفته نسبت‌ به اندازه‌ گیری آن اقدام نمایید تا اطلاعات دقیق‌تری به دست آورد. اگر فشار خون از حالت نرمال بالاتر بود، پزشک آزمایشات بیشتری جهت رد بیماری‌های زمینه‌ای انجام خواهد داد.

این آزمایشات می‌توانند شامل الکتروکاردیوگرام، آزمایش ادرار، سونوگرافی قلب یا کلیه‌ها، غربالگری کلسترول و یا دیگر آزمایش‌های خون باشند. انجام چنین آزمایشاتی می‌تواند به پزشک متخصص در تشخیص مشکلات موجود بسیار کمک کند و پزشک از ابن طریق، راحت‌تر اثرات ناشی از افزایش فشارخون بر دیگر اندام‌ها را بررسی نماید.

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد علت افزایش فشار خون در شب می‌تواند چیزهای مختلفی باشد، به‌ همین دلیل هم نباید تشخیص آن را به دست افراد بدون تخصص سپرد یا این که به توصیه دیگران خیلی اهمیت داد.

نحوه درمان افزایش فشار خون در شب

بیمارانی که دچار فشارخون بالا هستند، می‌توانند با استفاده از داروهای مختلف یا تغییر سبک زندگی خود، خیلی سریع‌تر بهبود یابند و به زندگی عادی بازگردند. به همین خاطر توصیه می‌شود اول از هر چیزی علت بالا رفتن فشار خون در شب را پیدا کنید و سپس باتوجه به آن، از راهکارهای مناسبی بهره بگیرید.

پزشکان و متخصصان به بیماران دچار فشار خون توصیه می‌کنند داروهای خود را قبل‌ از خواب مصرف نمایند تا در ساعات استراحت، این مقادیر را بهتر تحت کنترل داشته باشند و احتمال ایجاد حملات جدی را نیز تا حد قابل‌ توجهی کاهش دهند.

دقت داشته باشید پیروی از رژیم غذایی سالم، یک راه آسان برای کنترل و درمان فشار خون بالا است. به‌ همین دلیل نیز سعی کنید از ماهی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری در طول روز استفاده کنید و کمتر سراغ گوشت‌ها، چربی‌ها، غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند بالا، مواد کافئین‌دار و نمک بروید.

اگر به شیرینی‌جات علاقه دارید، بیشتر سعی کنید سراغ شکلات تلخ بروید زیرا مصرف منظم شکلات تلخ باعث کاهش فشارخون خواهد شد و مزایای زیادی برای بدن دارد. قبل‌ از رفتن به رختخواب، از مصرف چای پررنگ و سیگار جلوگیری نمایید زیرا این موارد موجب ایجاد اختلال در کیفیت خواب‌تان خواهند شد و از این طریق نیز احتمال افزایش فشارخون چندین برابر خواهد شد.

قبل از خواب حتما فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید و اگر میزان آن بالا بود، از داروهای ضد فشارخون برای کنترل کردن آن در شب استفاده نمایید تا دچار مشکلاتی همچون سکته مغزی یا سکته قلبی در خواب نشوید. به‌ هیچ‌ عنوان از داروهای دیگران بدون تجویز پزشک استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند سلامت‌تان را به شکل جدی به خطر بیندازد.

داروهایی که پزشک به شما توصیه کرده‌ است را به‌ موقع و به میزان کافی مصرف کنید تا شاهد نتایج مطلوبی باشید و سریع‌تر درمان شود. از مصرف داروهای مضر به صورت خودسرانه بپرهیزید و درمان خود را زیر نظر پزشک باتجربه دنبال کنید.

برای داشتن زندگی سالم حتما در طول روز به میزان کافی فعالیت داشته باشید و ورزش کنید. همان‌ طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، دلیل بالا رفتن فشار خون در شب می‌تواند نداشتن تحرک کافی و چاقی باشد. البته بهتر است از انجام دادن ورزش‌های سنگین که موجب ایجاد فشار زیاد بر روی قلب می‌شوند، خودداری نمایید و ورزش‌هایی همچون دوچرخه‌ سواری، پیاده‌ روی، شنا، تمرینات کششی و دویدن را انجام دهید.

کلام آخر

بعد از این که با علت بالا رفتن فشار خون در شب آشنا شدید، بهتر است هر چند وقت یک‌ بار به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت‌تان به بهترین شکل ممکن مورد بررسی قرار دهد و در صورت وجود بیماری، سریع‌تر درمان شوید. به‌ طور معمول فشار خون بالا طی چند سال ایجاد خواهد شد و در اوایل علائم آن خیلی مشخص نیستند. این بیماری اگر به‌ موقع و به شکل تخصصی درمان نشود، می‌تواند به اندام‌ها و عروق خونی به ویژه قلب، کلیه‌ها، مغز و چشم‌ها آسیب بزند. پس تشخیص به‌ موقع آن اهمیت زیادی دارد و نباید این‌ موضوع را تحت هیچ شرایطی نادیده بگیرید.

 

سوالات متداول

فشارخون بالا در شب چیست؟

فشار خون بالا در شب نوعی از فشارخون بوده که در آن فشار خون سیستولی بیشتر از ۱۴۰ میلی‌ متر جیوه و دیاستولی بیشتر از ۹۰ میلی‌ متر جیوه در بازه زمانی ۱۰ شب الی ۶ صبح است. احتمال بالا رفتن فشار خون در شب، نسبتاً کم بود و فقط ۱۵ الی ۲۰ درصد کل فشارخون اولیه را شامل می‌شود.

 چه افرادی بیشتر به فشار خون بالا در شب مبتلا می‌شوند؟

حال که به‌ خوبی متوجه شدید چرا فشار خون در شب بالا می رود و علت آن چیست؟ بهتر است بدانید احتمال بروز این مشکل در افراد چاق، افراد میانسال، افراد مسن و افرادی که دچار بیماری‌های مختلف همچون دیابت، افراد استرسی، افراد دارای بیماری‌های عروق کرونری، تصلب شرایین، بیماری‌های کلیوی و هیپرتروفی بطنی هستند، بیشتر است.

 

 

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ