شبکه های اجتماعی

علائم سکته قلبی چیست

سکته قلبی یکی از جدی‌ترین تهدیدهایی است که سلامت فرد را به خطر می‌اندازد و می‌تواند در هر سن و شرایطی اتفاق بیفتد. در ادامه با نوشتار علائم سکته قلبی چیست با دکتر قلب همراه باشید.

در واقع حمله قلبی یا همان سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که قسمتی از عضله قلب به میزان کافی خون دریافت نکند. در چنین شرایطی، هر چقدر که مدت‌ زمان برگشت جریان خون طولانی‌تر شود، صدمه بیشتری به عضلات قلب وارد خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل‌ از هر چیزی به‌ خوبی علائم سکته قلبی را بشناسید تا سریع‌تر متوجه شرایط خود شوید و بتوانید راحت‌تر اقدامات لازم را انجام دهید.

دقت داشته باشید یکی از اصلی‌ ترین دلایل حمله قلبی، بیماری عروق کرونری است که می‌تواند جریان خون در عضله قلب را متوقف کند. این مشکل بسیار مهم بوده و تحت هیچ شرایطی نباید آن را نادیده بگیرید زیرا در صورتی که شدت آن بالا باشد، می‌تواند منجر به مرگ شود. از این‌ رو اگر می‌خواهید با مهم‌ ترین علائم، نحوه تشخیص و راهکارهای پیشگیری از سکته قلبی به‌ خوبی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطالبی که در ادامه این مقاله ذکر می‌شود را نادیده نگیرید.

دریافت نوبت آنلاین

مهم ترین علائم سکته قلبی

سکته قلبی در اکثر مواقع خیلی ناگهانی فرد را به خود درگیر می‌کند و افرادی که اقدامات درمانی را به موقع انجام ندهند، زندگی‌شان تهدید خواهد شد. آشنایی با نشانه‌ها یا علائم سکته قلبی اهمیت زیادی دارد و بهتر است هر کسی به خوبی آن‌ها را بشناسد تا در مواقع حساس بتواند از بروز اتفاقات ناخوشایند، جلوگیری نماید. به همین دلیل نیز ما سعی داریم در ادامه شما را با چند مورد از مهم ترین علائم و نشانه‌های سکته قلبی آشنا کنیم.

·        احساس سبکی در سر یا گیجی

گاهی اوقات به دلایل مختلفی همچون نخوردن غذا یا خستگی شدید، ممکن است برای چند لحظه تعادل خود را از دست بدهید و احساس ضعف کنید. این امر معمولا کاملا طبیعی بوده و خیلی جای نگرانی ندارد. اما اگر زمانی به‌ صورت خیلی ناگهانی احساس سبکی در سر یا گیجی داشتید، بهتر است خیلی سریع با پزشک تماس بگیرید زیرا این امر می‌تواند نشان‌ دهنده وضعیت نامناسب قلب باشد.

در اکثر اوقات زمانی‌ که فشارخون کاهش می‌یابد، قلب نمی‌تواند به‌ خوبی پمپاژ کند و در این زمان نیز فرد دچار گیجی خواهد شد. این مورد از علائم سکته قلبی قبل از وقوع را نباید نادیده بگیرید زیرا ممکن است مشکلات جدی به همراه داشته باشد و سلامت‌تان را به خطر بیندازد.

·        عرق سرد

بهتر است بدانید نشستن عرق سرد بر بدن بدون دلیل، می‌تواند یکی از مهم‌ ترین علائم و نشانه‌های سکته قلبی باشد. به‌ همین‌ علت اگر زمانی دچار عرق سرد شدید و در کنار آن نیز علائمی همچون سرگیجه یا احساس ناراحتی در قفسه‌ سینه داشتید، بهتر است خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید و خود را به بیمارستان برسانید.

·        درد جناغ سینه

احساس ناراحتی در قفسه‌ سینه یا جناق سینه نیز یکی دیگر از رایج‌ ترین نشانه‌های خطر سکته قلبی است. معمولاً اگر شریان مسدود شود، در قفسه‌ سینه احساس درد شدیدی به وجود می‌آید که این احساس ممکن است برای هر شخص، متفاوت باشد. احساس درد در جناغ سینه ممکن است هنگام انجام فعالیت، هنگام استراحت و خواب اتفاق بیفتد و اغلب اوقات بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد.

فراموش نکنید که درد در قفسه سینه یکی از رایج ترین علائم سکته قلبی به حساب می‌آید و افرادی که آن را نادیده بگیرند، حال‌شان وخیم‌تر خواهد شد. بنابراین اگر زمانی چنین علائمی را تجربه کردید، بهتر است حتما توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد.

·        تپش قلب شدید

همان‌ طور که می‌دانید افراد هنگام ورزش کردن، انجام فعالیت‌های سنگین، استرس داشتن، نگرانی، هیجان و برخی احساسات دیگر ممکن است دچار تپش قلب شوند که این‌ موضوع خیلی جای نگرانی ندارد. اما دقت داشته باشید اگر ضربان قلب بدون دلیل یا بدون این که فعالیت خاصی انجام دهید، بیش‌ از چند دقیقه نامنظم بزند، نشان‌ دهنده وضعیت نامناسب قلب است و باید حتما موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

بهتر است بدانید در اکثر مواقع ضربان قلب نامنظم نشان‌ دهنده مشکلات همچون فیبریلاسیون دهلیزی است که نیاز به درمان و معالجه دارد. پس نسبت به سلامت قلب خود بی‌تفاوت نباشید و در مواقع لازم حتما وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

·        خروپف

یکی دیگر از مهم ترین علائم سکته قلبی ، خروپف غیرطبیعی هنگام خواب است. خروپف در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که در حین خواب برای چندین مرتبه تنفس قطع شود. این مسئله موجب وارد شدن فشار اضافی بر روی قلب خواهد شد و حتما باید برطرف شود. در غیر این صورت فرد بیشتر در معرض سکته قلبی قرار خواهد گرفت.

افرادی که دائم در خواب دچار خروپف می‌شوند، ممکن است به آپنه خواب مبتلا باشند که در چنین شرایطی پزشک توصیه می‌کند برای صاف کردن تنفس، از دستگاه CPAP استفاده نمایند.

·        حالت تهوع و سوءهاضمه

بعضی از افراد در حین سکته قلبی دچار علائمی همچون حالت تهوع، دل‌ درد، سوءهاضمه، سوزش معده یا معده درد می‌شوند. این علائم سکته قلبی در بانوان بیشتر از آقایان مشاهده می‌شود اما در هر شرایطی نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. ناگفته نماند که گاهی اوقات برخی افراد معده درد را با قلب درد اشتباه می‌گیرند، پس دقت خود را بالا ببرید و تشخیص را هم به دست افراد متخصص بسپارید.

·        خستگی شدید

اگر بیشتر اوقات به‌ طور ناگهانی احساس کوفتگی یا خستگی شدید دارید، توصیه می‌شود برای بررسی شرایط قلب خود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. خستگی مفرط در صورتی‌ که بیش‌ از چند روز طول بکشد، می‌تواند یکی از علائم سکته قلبی به خصوص در بانوان باشد.

·        فک درد یا گلودرد

توجه داشته باشید گلودرد یا فک درد به‌ خودی‌ خود بر سلامت قلب تأثیری نمی‌گذارد، اما اگر زمانی در مرکز قفسه‌ سینه‌ خود احساس فشار یا درد داشتید و درد آن به فک یا گلوی‌تان انتقال پیدا کرد، می‌تواند نشان‌ دهنده حمله قلبی باشد. پس در چنین شرایطی خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید و اقدامات اولیه لازم را نیز به‌ خوبی انجام دهید.

·        تورم در ساق و مچ پا

تورم در ساق و مچ پا نیز یکی دیگر از علائم سکته قلبی قبل از وقوع است که می‌تواند نشان‌ دهنده اختلالاتی در قلب برای پمپاژ کردن خون باشد. در اصل زمانی‌ که قلب نمی‌تواند به‌ خوبی خون را به تمام قسمت‌های بدن منتقل کند، خون در رگ‌های پا جمع می‌شود و همین امر موجب ایجاد تورم خواهد شد. ایجاد مشکلات قلبی نیز کار بیرون کردن سدیم و آب اضافه را برای کلیه‌ها سخت می‌کند، به‌ همین دلیل نیز قسمت‌های بدن نظیر پاها ورم می‌کنند.

·        تاری دید

یکی دیگر از مهم ترین علائم سکته قلبی قبل از وقوع که نباید آن را نادیده گرفت، تاری دید است. معمولا افرادی که در معرض سکته قلبی هستند، قبل از رخ دادن این مشکل با تاری دید مواجه می‌شوند. به همین علت اگر علاوه‌بر علائمی که در قبل گفته شد دچار تاری دید نیز شدید، بهتر است سریعاً خود را به بیمارستان برسانید.

گاهی اوقات افراد در چنین شرایطی دچار غش و ضعف نیز خواهند شد که این امر نشان دهنده وضعیت وخیم حال بیمار است و نباید بدون آگاهی و تخصص کافی دست به اقدامات نامناسبی بزنید.

بیشتر بخوانید:

روش‌های تشخیص سکته قلبی

تشخیص سکته یا حمله قلبی باید حتما توسط پزشک متخصص صورت بگیرد تا اشتباهی در آن وجود نداشته باشد. در واقع پزشک با استفاده از روش آنژیوگرافی یا کاتتریزاسیون قلبی می‌تواند مناطقی که در آن‌ها پلاک ساخته‌ شده است را مشاهده کند و بهترین روش درمانی را انجام دهد. علائم سکته قلبی در تشخیص این مشکل، تأثیر بسزایی دارند و به‌ همین‌ علت نیز نباید نسبت‌ به آن‌ها بی‌تفاوت باشید.

در صورتی‌ که دچار سکته قلبی شده باشید، پزشک ممکن است روش‌های غیر جراحی و جراحی را برای‌تان توصیه کند. از جمله این روش‌ها می‌توان آنژیوپلاستی، استنت، جراحی بای‌ پس، جراحی دریچه قلب، ضربان‌ ساز، پیوند قلب، استفاده از داروهای مناسب برای از بین بردن لخته‌ها، مسکن‌ها و داروهای فشار خون را نام برد.

دقت داشته باشید برخی مواقع پلاک‌ها می‌توانند تجزیه شوند و زمینه لازم را برای ایجاد لخته خون فراهم کنند. لخته خون به‌ طرف مغز و قلب حرکت می‌کند و باعث به وجود آمدن بیماری‌های مغزی و قلبی می‌شود. به همین خاطر در صورت مشاهده علائم سکته قلبی قبل از وقوع جهت بررسی سیستم قلبی عروقی بدن، توسط متخصص قلب و عروق مورد معاینات لازم قرار بگیرید.

اقدامات اصولی برای پیشگیری یا درمان سکته قلبی

با انجام دادن یک‌سری اقدامات اصولی و مهم می‌توانید از ایجاد انواع بیماری‌های قلبی یا وخیم‌تر شدن وضعیت قلب خود پیشگیری نمایید و زندگی سالمی داشته باشید. بنابراین بهتر است به فکر تغییر سبک زندگی خود باشید و عادت‌های غلط را حذف کنید.

در اکثر اوقات با ترک کردن عادت‌های اشتباه می‌توان خیلی راحت سکته قلبی را درمان کرد و جلوی پیشرفت آن را گرفت. از جمله این عادت‌های نادرست می‌توان به مصرف دخانیات، بی‌تحرکی، داشتن رژیم غذایی پرچرب، کنترل نکردن فشارهای روحی، ورزش نکردن، کنترل نکردن استرس و بیماری‌های زمینه‌ای اشاره کرد.

کسانی که در زندگی‌شان به شکل طولانی مدت از این عادت‌ها پیروی می‌کنند، خیلی سریع‌تر علائم سکته قلبی را مشاهده خواهند‌ کرد. بنابر این اگر سیگاری هستید، بهتر است به فکر ترک آن باشید و همچنین از یک رژیم غذایی سالم که حاوی سبزیجات و میوه‌های تازه است، بهره بگیرید.

بهتر است بدانید افرادی که دارای اضافه‌ وزن یا چاقی هستند، در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهند بود. به‌ همین خاطر سعی کنید وزنی نرمال داشته باشید و حتما با استفاده از روش‌های اصولی جهت کاهش وزن اقدام نمایید. افرادی که به‌ طور منظم ورزش می‌کنند و فعالیت بدنی مفیدی دارند، خیلی راحت‌تر می‌توانند وزن کم کنند و وضعیت سیستم قلبی و عروقی‌شان را هم بهبود ببخشند.

دقت داشته باشید بیشتر علائم سکته قلبی به دلیل بی‌توجهی به سلامت و رعایت نکردن موارد مراقبتی ایجاد می‌شوند، پس تا جایی که امکان دارد از عوامل آسیب‌زا برای سلامتی دوری کنید. مصرف چربی‌های مضر، مواد الکلی، شیرینی‌جات، مواد حاوی کافئین و نمک را به حداقل برسانید و به جای آن‌ها از خوراکی‌ها و موادی که حاوی ویتامین C، ویتامین B و فیبر هستند، استفاده کنید.

اگر بعد از معاینه قلب، پزشک برای‌تان داروهای مختلفی را تجویز کرد، حتماً آن‌ها را سر وقت مصرف کنید، زیرا این داروها از ایجاد لخته خون جلوگیری می‌کنند و موجب می‌شوند جریان خون در قلب حالت نرمالی داشته باشد. افرادی که در مصرف داروها کوتاهی می‌کنند، به بروز حمله قلبی بعدی کمک کرده و سلامت‌شان هم به خطر می‌افتد.

حتما مهم ترین علائم سکته قلبی را بشناسید و در صورت مشاهده آن‌ها، اطرافیان خود را در جریان قرار دهید. به طور مرتب با پزشک خود در ارتباط باشید و چکاپ‌هایی که توصیه‌ می‌شود را هم انجام دهید. به صورت خودسرانه مصرف داروها را کم یا زیاد نکنید و تا زمانی‌ که پزشک تجویز کرده، از آن‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون بالا، زمینه‌ لازم را برای ایجاد ناراحتی قلبی فراهم می‌کنند. به‌ همین‌ علت اگر دچار چنین بیماری‌هایی هستید، سریعاً نسبت‌ به درمان آن‌ها اقدام نمایید و اجازه ندهید بیشتر شوند. یکی دیگر از عواملی که بر سکته قلبی تأثیر می‌گذارد، لخته‌های خونی هستند که به‌ علت واریس در عروق شکل می‌گیرند. این لخته‌ها ممکن است حرکت کنند و موجب خون‌رسانی کمتر به قلب شوند و درنهایت سکته قلبی ایجاد شود.

وجود رگ‌های واریسی نیز می‌توانند جزو علائم سکته قلبی باشند. پس اگر زمانی متوجه شدید که در بخش‌های مختلف اندام‌تان رگ‌های واریسی وجود دارد، خیلی سریع به پزشک متخصص درمان واریس مراجعه نمایید تا اقدامات لازم برای برطرف کردن آن‌ها انجام شود. امروزه تشخیص واریس با استفاده از روش‌های به‌ روز و دقیقی توسط متخصصین قلب و عروق انجام می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با چند مورد از مهم‌ ترین و رایج‌ ترین علائم سکته قلبی آشنا کردیم تا اگر زمانی شاهد آن‌ها بودید، بتوانید راحت‌تر اقدامات ضروری را انجام دهید. از این رو فراموش نکنید حمله قلبی بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که در شریان‌های کرونری انسدادی رخ دهد. پس تا حد امکان موارد مهمی که در این مقاله ذکر شده را رعایت کنید و با کنترل کردن کلسترول، اجازه ندهید چربی‌های اضافه در شریان‌های خون رسوب کنند و موجب ایجاد پلاک‌ها شوند.

 

 

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ