شبکه های اجتماعی

سکته قلبی خاموش

آیا تا به‌ حال به این‌ موضوع فکر کرده‌اید که سکته قلبی خاموش چیست و یا این که چه علائمی دارد؟ سکته قلبی خاموش در واقع نوعی حمله قلبی است که علائم آشکاری ندارد؛ به همین علت نیز بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند. این نوع حمله قلبی اکثر اوقات به‌ علت نرسیدن اکسیژن کافی به عضلات قلب رخ می‌دهد و نباید آن را نادیده گرفت زیرا ممکن است منجر به مشکلات جدی‌تری شود.

حملات قلبی خاموش هم می‌توانند مثل حملات قلبی عادی، خطرناک و کشنده باشند. از این رو بهتر است به‌ خوبی علائم حمله قلبی خاموش را بشناسید تا در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها، بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید تا از بروز خطرات جدی‌ جلوگیری شود.

دریافت نوبت آنلاین

سکته قلبی خاموش چیست و چه علائمی دارد؟

سکته قلبی خاموش از جمله شایع ‌ترین و مخاطره‌ آمیزترین مشکلات سلامتی است و افرادی که نشانه‌های سکته قلبی خاموش را نادیده بگیرند، ممکن است با آسیب‌های جبران‌ ناپذیری روبرو شوند. به همین علت بهتر است در صورت مشاهده کوچک‌ترین علامتی در این زمینه، سریعا آزمایش‌های لازم همچون نوار قلب را انجام دهید تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه را به شکل بهتری انجام دهید. پس اگر به خوبی نمی‌دانید که سکته قلبی خاموش چیست و علائم آن کدامند، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

·        حالت تهوع

یکی از نشانه‌ها و علائم سکته قلبی خاموش داشتن حالت تهوع و استفراغ است. شاید خیلی از افراد این نشانه را با آنفولانزا یا مسمومیت اشتباه بگیرند، اما فراموش نکنید که می‌تواند نشانه سکته قلبی خاموش نیز باشد. بنابراین اگر زمانی به‌ صورت مداوم حالت تهوع غیر طبیعی داشتید، بهتر است سریعاً به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید تا مورد معاینات لازم قرار بگیرد.

عرق سرد

عرق سرد نیز یکی دیگر از علائم حمله قلبی خاموش است که نباید آن را نادیده بگیرید. در اکثر مواقع عرق سرد ممکن است با تب، بدن درد و بی‌حالی نیز همراه باشد. کسانی که در صورت مشاهده چنین علائمی سریعاً به پزشک مراجعه نکنند، ممکن است پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به بیماری‌های قلبی مختلفی دچار شوند و بیماری‌شان وخیم‌تر شود.

·        درد قفسه‌ سینه

گاهی اوقات افراد به دلایل مختلفی درد در ناحیه‌ قفسه‌ سینه را تجربه می‌کنند اما فراموش نکنید که این علامت اگر بیشتر از چند دقیقه طول بکشد، می‌تواند یک هشدار برای سکته‌ قلبی خاموش باشد. به‌ همین دلیل اگر اکثر اوقات دردهای غیرطبیعی را در قفسه‌ سینه‌ خود احساس می‌کنید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا سلامت قلب‌تان مورد بررسی قرار بگیرد.

·        درد فک یا بازو

بعد از این که متوجه شدید سکته قلبی خاموش چیست ، بهتر است بدانید که یکی دیگر از علائم آن درد فک یا درد بازو است. دقت داشته باشید علائم هشدار دهنده و خطرناک حمله قلبی خاموش تنها به قسمت‌های خاصی از بدن محدود نخواهد شد و می‌تواند در تمام قسمت‌های بدن پخش شود. دردی که ناشی از سکته قلبی خاموش است، معمولاً از قسمت سینه شروع می‌شود و سپس به‌ طرف بازو و فک می‌رود.

·        مشکلات گوارشی

با توجه به گفته متخصصان و تحقیقات انجام‌ شده می‌توان گفت که مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه، معده درد و سوزش سر دل نیز می‌توانند جزو علائم سکته قلبی خاموش باشند. این دردها اگر بیشتر از حد معمول ادامه داشته باشند، احتمال حمله قلبی نیز افزایش می‌یابد. به همین خاطر سعی کنید نسبت به چنین علائمی بی‌تفاوت نباشید و اقدامات اولیه لازم را به موقع انجام دهید.

·        سرگیجه

استرس، وارد شدن فشار به گردن، قرار گرفتن بیش‌ از حد در معرض گرما، تحت فشار قرار گرفتن کمر، فشار به چشم و خستگی بیش‌ از حد در اکثر مواقع موجب بروز سرگیجه خواهد شد. اما با این‌ وجود فراموش نکنید که سرگیجه می‌تواند یکی از علائم حمله قلبی خاموش نیز باشد.

افرادی که به خوبی می‌دانند سکته قلبی خاموش چیست و چه علائمی دارد، به هیچ عنوان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهند بود. شما نیز اگر زمانی در کنار تنگی نفس و عرق سرد، دچار سرگیجه شدید، فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.

·        اختلالات خواب

اختلالات خواب می‌توانند علامتی از بروز مشکل در سطح اکسیژن بدن باشند که به وسیله بیماری قلبی خاموش شکل گرفته است. بنابراین اگر زمانی الگوی منظم خواب‌تان به‌ هم‌ ریخت و دچار اختلالاتی در خواب شدید، بهتر است این نشانه هشدار دهنده از سکته قلبی خاموش را نادیده نگیرید.

دقت داشته باشید اختلالات خواب اهمیت زیادی دارند و تحت هیچ شرایطی نباید آن‌ها را نادیده بگیرید؛ زیرا با نادیده گرفتن این مسئله، بیشتر در معرض خطر سکته یا حمله قلبی خاموش قرار خواهید گرفت. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود‌ از پزشکان یا مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

·        خستگی مفرط

علاوه ‌بر دانستن پاسخ این پرسش که سکته قلبی خاموش چیست ؟ باید به خوبی تمام علائم و نشانه‌های آن را هم بشناسید تا خطری سلامت‌تان را تهدید نکند. از این‌ رو بهتر است بدانید خستگی مفرط و ضعف یکی از اولین نشانه‌هایی است که افراد قبل‌ از تشخیص بیماری قلبی متوجه آن می‌شوند.

احساس خستگی بعد از تشخیص حمله قلبی خاموش نیز ممکن است ادامه داشته باشد که معمولاً به دلیل عوارض جانبی داروها، منظم نبودن ریتم و عملکرد قلب، ضعف در بدن و افسردگی رخ می‌دهد. افرادی که این علائم را دارند، می‌توانند با راهنمایی پزشک و بهره گرفتن از یک‌سری موارد مهم، سریعا اقدام به درمان کنند و جلوی وخیم‌تر شدن وضعیت را بگیرند.

بیشتر بخوانید:

مهم ترین دلایل ایجاد سکته قلبی خاموش

سکته قلبی خاموش می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و این دلایل ممکن است در هر فردی به گونه‌ای باشد. به‌ همین دلیل نیز شما باید به‌ صورت منظم (سالانه یا هر چند ماه یک بار) وضعیت قلب خود را بررسی کنید تا اگر مشکلی وجود دارد، سریع‌تر آن را تشخیص دهید. معمولاً برخی از افراد تحمل بسیار بالایی در برابر دردهای مختلف دارند و از این‌ رو به‌ سادگی متوجه نشانه‌ها و علائم حمله قلبی خاموش نمی‌شوند.

توجه داشته باشید یک‌سری شرایط پزشکی مانند بیماری‌های مزمن کلیوی یا دیابت، می‌توانند بر روی عصب‌هایی که وظیفه حمل درد را برعهده دارند، تأثیراتی به‌ جای بگذارند. به‌ همین دلیل نیز اکثر مواقع علائم و نشانه‌های سکته قلبی خاموش به‌ صورت خفیف دیده خواهند شد.

بهتر است بدانید جنسیت و سن افراد نیز با حملات قلبی خاموش در ارتباط هستند. در واقع افراد مسن در مقایسه با سایر افراد، بیشتر در معرض این نوع حمله قلبی قرار می‌گیرند، زیرا در چنین افرادی جریان خون در عروق کرونر، با به وجود آمدن پلاک مسدود خواهد شد. همچنین اکثر متخصصان قلب و عروق معتقدند که این نوع حمله قلبی بیشتر در زنان مشاهده می‌شود.

کسانی که نمی‌دانند سکته قلبی خاموش چیست و نشانه‌های آن را هم نادیده می‌گیرند، خیلی سریع‌تر از سایر افراد به حملات قلبی دچار می‌شوند. سکته قلبی خاموش می‌تواند به دلیل کلسترول بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، فشارخون بالا، کشیدن سیگار، چاقی و مصرف غذاهای غیر سالم نیز رخ دهد.

سکته قلبی خاموش اغلب موجب ایجاد زخم و آسیب رسیدن به قلب می‌شود و نتیجه حاصل از آن، فرد را بسیار بیشتر در معرض سایر خطرات قلبی قرار خواهد داد. کسانی هم که از وجود این حمله قلبی بی‌خبر باشند و به‌ موقع نسبت‌ به درمان آن اقدام نکنند، ممکن است جریان خون به قلب‌شان به خوبی بازسازی نشود و روز به‌ روز شاهد تأثیرات مخرب‌تری باشند.

نحوه تشخیص حملات قلبی خاموش

اگر زمانی احساس کردید که دچار علائم سکته قلبی خاموش شده‌اید، در سریع‌ ترین زمان ممکن به اورژانس بروید تا مشکل جدی برای‌تان به وجود نیاید. البته همان‌ طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، سکته قلبی خاموش علائم بسیار خفیفی دارد که خیلی مشخص نیستند و به‌ همین‌ علت اکثر افراد احساس نیاز نمی‌کنند که به پزشک مراجعه کنند.

دقت داشته باشید تشخیص دقیق این مشکل باید توسط پزشک انجام شود و نباید این کار را به دست افراد بدون تخصص بسپارید. در اولین مرحله، پزشک علائم بیمار را بررسی می‌کند و اگر متوجه چیز مشکوکی شود، انجام نوار قلب را تجویز می‌کند تا با کمک آن فعالیت الکتریکی قلب به‌ طور دقیق‌تری مشخص شود.

علاوه‌بر این، افرادی که دچار حمله قلبی خاموش شده‌اند، ممکن است بر اساس نتایج تست استرس نیاز به انجام آنژیوگرافی قلب یا دیگر مداخلات پزشکی نیز داشته باشند. در هر صورت بعد از این که به خوبی متوجه شدید که سکته قلبی خاموش چیست و چه خطراتی برای سلامت دارد، بهتر است علائم آن را نادیده نگیرید تا سریع‌تر برطرف و درمان شود.

پس‌ از این‌ که پزشک متوجه نرمال نبودن وضعیت قلب شد، ممکن است برای بیمار عمل جراحی یا استفاده از داروهای خاصی را توصیه کند. در چنین شرایطی بهتر است به‌ طور کامل و اصولی اقدامات لازم را انجام دهید و همچنین، داروهای تجویز شده را به موقع استفاده کنید تا روند درمان‌تان دچار تاخیر نشود.

راهکارهایی مناسب برای جلوگیری از بروز حمله قلبی خاموش

برای این که علائم حمله قلبی خاموش را تجربه نکنید، نیاز است حتما یک‌سری اقدامات و راهکارهای مناسب را انجام دهید. به‌ همین‌ علت بهتر است به طور مرتب آزمایش غربالگری را انجام دهید. سعی کنید تمام عوامل خطرناک مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و کلسترول بالا را شناسایی کنید و کنترل دقیقی بر روی آن‌ها داشته باشد. علاوه‌براین، از کشیدن سیگار، قلیان و هرنوع دخانیات خودداری کنید.

تا جایی‌ که امکان دارد با پزشک خود همکاری نمایید و از عوامل خطرناک هم دوری کنید تا به مشکل برنخورید. دقت داشته باشید اکثر بیماری‌های قلبی به دلیل سیگار کشیدن به وجود می‌آیند، به‌ همین‌ علت اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید و همچنین در مکان‌هایی که دود سیگار در آن وجود دارد هم قرار نگیرید.

مطمئناً اگر تا این بخش از مطلب متوجه شده باشید که سکته قلبی خاموش چیست ، به خوبی این موارد را رعایت خواهید کرد. به‌ طور کلی راهکارهای زیادی برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی خاموش وجود دارد اما بهترین و مؤثرترین روش، انتخاب سبک زندگی سالم و مصرف مواد غذایی مغذی است.

سبک زندگی خود را تغییر دهید و از تغذیه‌ای سالم پیروی کنید تا سلامت قلب‌تان تضمین شود و دچار حمله قلبی خاموش نیز نشوید. همان‌ طور که می‌دانید بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی کافی موجب افزایش وزن و به وجود آمدن برخی بیماری‌های مختلف خواهد شد، به‌ همین‌ علت حتما در طول روز زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید و تحرک کافی داشته باشید.

سعی کنید در برنامه غذایی‌تان مصرف سدیم را به حداقل برسانید و خیلی سراغ فست فودها نروید زیرا سدیم جزو اصلی‌ ترین عامل افزایش فشارخون است و مصرف آن می‌تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری قلبی را چندین برابر افزایش دهد. اگر بیماری خاصی مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی یا فشارخون دارید، به فکر درمان آن باشید تا تأثیری بر روی سلامت قلب‌تان به جای نگذارند و همچنین شاهد علائم سکته قلبی خاموش نباشید.

پزشکان متخصص می‌توانند از طریق آزمایش‌های تصویربرداری و یا آزمایش خون، بر روی قلب نظارت دقیقی داشته باشند. بعد از این‌ که آزمایشات لازم انجام شد، در صورت نیاز ممکن است پزشک داروهای رقیق‌ کننده لخته خون را برای‌تان تجویز کند زیرا این داروها به بازکردن شریان مسدود شده کمک زیادی می‌کنند.

سخن پایانی

مسلماً تا این بخش از مقاله متوجه شده‌اید که سکته قلبی خاموش چیست و دلیل رخ دادن آن چه چیزی می‌تواند باشد. بنابراین اگر زمانی دچار علائم آن شدید، بهتر است در اولین فرصت آسپرین مصرف کنید و سپس با اورژانس تماس بگیرید. به‌ جای آسپرین می‌توانید از داروهای ضد پلاکت نیز استفاده کنید. این داروها به‌ عنوان مهار کننده تجمع پلاکت‌ها شناخته شده‌اند و جلوی ایجاد و رشد لخته‌های جدید را می‌گیرند.

در بیشتر مواقع افرادی که دچار حمله قلبی خاموش می‌شوند، ممکن است اصلا علائمی را احساس نکنند و یا این‌ که شاهد علائم خیلی خفیفی باشند. این علائم ممکن است سریع از بین بروند، به‌ همین خاطر افراد، راهکارهای درمانی را پشت گوش می‌اندازند و مشکل می‌تواند عوارض جانبی خطرناک‌تری را برای قلب ایجاد کند. پس توصیه می‌کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا به خوبی پاسخ این سوال که سکته قلبی خاموش چیست را به دست آورید و با راهکارهای مناسب برای پیشگیری از آن هم آشنا شوید.

 

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ