شبکه های اجتماعی

انواع بیماری های قلبی در کودکان

کودکان نیز مانند سایر افراد ممکن است به بیماری‌های قلبی مختلف دچار شوند و عملکرد قلب‌شان با مشکل مواجه شود. اما لازم به ذکر است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی، اغلب این بیماری‌ها قابل‌ درمان هستند و افرادی که انواع بیماری های قلبی در کودکان را بشناسند، می‌توانند به جلوگیری از ایجاد آن‌ها بهتر کمک کنند و همچنین اجازه ندهند که سلامت فرزندان‌شان به خطر بی‌افتد.

دقت داشته باشید برخی از بیماری‌های قلبی در کودکان بسیار ساده و بدون علائم بوده، از این‌ جهت هم نیاز به درمان خاصی ندارند. دیگر نقص‌های قلبی در کودکان که پیچیده‌تر هستند، معمولا برای درمان به روش‌های مختلفی همچون عمل جراحی احتیاج دارند و اگر نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشید ممکن است مشکلات جدی‌تری به وجود بیاید. بنابراین بهتر است در ادامه مطلب نیز همراه ما بمانید تا به خوبی شما را با انواع بیماری‌های قلبی مربوط به کودکان و نوجوانان آشنا کنیم.

معرفی انواع بیماری‌های قلبی در کودکان و نوجوانان

همان‌ طور که می‌دانید بیماری‌های قلبی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها به دلایلی ایجاد می‌شود. این بیماری در کودکان و نوجوانان نیز می‌تواند به صورت‌های مختلفی رخ دهد، به‌ همین خاطر در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی رایج‌‌ترین بیماری‌های قلبی در سنین کم بپردازیم.

  • بیماری قلبی مادرزادی

بیماری‌های قلبی مادرزادی از جمله بیماری‌هایی هستند که نوزادان با آن‌ها به دنیا می‌آیند و ممکن است آثار بلند مدت یا ناخوشایندی بر روی سلامت کودک به جای بگذارند. این بیماری‌ها اغلب با انجام جراحی، مصرف دارو، پیوند قلب و کاتتر درمان می‌شوند اما بهتر است تا پایان عمر، یک‌سری مراقبت‌های ویژه را در نظر داشته باشید تا مشکلات جدی‌تری به وجود نیاید.

  • تنگی آئورت

یکی‌ دیگر از انواع بیماری های قلبی در کودکان که ممکن است در هر سنی رخ دهد، تنگی آئورت بوده که نباید آن را نادیده بگیرید. در این بیماری قلبی، دهانه دریچه آئورت از حالت نرمال بسیار باریک‌تر می‌شود و جریان خون نیز از بطن چپ به آئورت محدود خواهد شد. این مشکل قلبی می‌تواند فشاری که در دهلیز چپ وجود دارد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث به وجود آمدن سکته شود.

اغلب افراد مبتلا به تنگی آئورت علائم مشخصی را تجربه نمی‌کنند اما زمانی‌ که مقدار جریان خون به مقدار زیادی کاهش یابد، این علائم می‌توانند به‌ صورت درد شدید در قفسه‌ سینه، غش کردن، ضربان قلب سریع، تورم پا، مشکلات تنفسی، نداشتن تعادل، احساس سرگیجه و کاهش توانایی انجام فعالیت‌های مختلف نمایان شوند.

  • نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال زمانی به وجود می‌آید که دریچه به میزان کافی بسته نمی‌شود و خون مجدد به قلب بازمی‌گردد. در چنین مواقعی خون نمی‌تواند به‌ طور مفید از قلب به تمام نقاط بدن انتقال یابد و وارد رگ‌های منتهی به ریه‌ها می‌شود.

هنگامی‌ که مایعات مختلف در ریه‌ها تجمع یابند، تنگی نفس ایجاد می‌شود و قلب نیز به‌ مرور زمان بزرگ‌تر خواهد شد. با بزرگ‌تر شدن اندازه قلب، نارسایی قلبی دریچه میترال به وجود می‌آید. دقت داشته باشید این نارسایی در اغلب موارد به صورت خفیف بوده اما به‌ مرور زمان پیشرفت می‌کند و خطر ابتلا به ایست قلبی را هم چندین برابر افزایش می‌دهد.

دریافت نوبت آنلاین

این مورد از انواع بیماری های قلبی در کودکان و نوجوانان در ابتدا نشانه‌های قابل‌ توجهی ندارد اما با پیشرفت بیماری ممکن است سوفل قلب، تنگی نفس، تپش قلب، خستگی بی‌دلیل، تورم در پاها و سرگیجه به عنوان اصلی ترین علائم مشاهده شوند.

از جمله مهم‌ ترین دلایل ایجاد این بیماری در کودکان نیز می‌توان افتادگی دریچه میترال، فیبریلاسیون دهلیزی، آسیب به تارهای بافتی در قلب، اندوکاردیت، تب روماتیسمی، عفونت دریچه میترال، ناهنجاری‌های مربوط به عضله قلب، استفاده طولانی‌ مدت از داروهای خاص، آسیب یا ضربه، پرتودرمانی در قفسه‌ سینه و برخی موارد دیگر را نام برد.

  • آترواسکلروز

تصلب شرائین یا آترواسکلروز نیز نمونه‌ای دیگر از انواع بیماری های قلبی در کودکان است. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که پلاک‌های حاوی کلسترول و چربی در عروق خونی تجمع می‌یابند و موجب باریک یا سفت شدن رگ‌ها می‌شوند. با ایجاد چنین عواملی ممکن است لخته‌های خونی در قلب ایجاد شوند و خطر حملات قلبی و افزایش یابد.

بیماری تصلب شرائین اغلب در کودکانی که دچار فشارخون، چاقی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی هستند رخ می‌دهد و نباید آن را نادیده گرفت. بنابراین اگر دارای مسائل زمینه‌ای از جمله سابقه بیماری‌های دیابت یا بیماری‌های قلبی در خانواده هستید، بهتر است از سایت دکتر قلب برای خود یا فرزندان‌تان نوبت دریافت کنید تا وضعیت قلب‌تان به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

  • پریکاردیت

لازم است بدانید بیماری پریکاردیت هنگامی به وجود می‌آید که کیسه غشایی که قلب را احاطه کرده، دچار آلودگی یا التهاب شود. با رخ دادن این اتفاق، مقدار مایع میان دو لایه افزایش می‌یابد و توانایی قلب جهت پمپاژ کردن خون تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

بیماری قلبی پریکاردیت ممکن است بعد از جراحی جهت بهبود یک بیماری قلبی و عروقی به وجود بیاید یا این‌ که حاصل از عفونت‌های باکتریایی، اختلالات بافت همبند و سکته‌های قفسه‌ سینه باشد. درمان این مورد از بیماری های قلبی در سنین کم نیز به سن کودک، شدت بیماری و سلامت کلی آن‌ها بستگی دارد.

  • آریتمی قلبی

آریتمی قلبی یا همان ضربان غیرطبیعی قلب، باعث می‌شود قلب به‌ طور صحیح خون را به سایر اندام‌ها پمپاژ نکند و از این طریق هم مشکلات مختلفی به وجود بیاید. این بیماری در کودکان به‌ صورت‌های مختلفی همچون ضربان قلب تند تپشی، ضربان قلب کند تپشی، سندرم کیوتی و سندرم پارکینسون ممکن است رخ دهد.

علائم آریتمی قلب هم شامل ضعف، غش، خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، دشواری در خوردن غذا، تپش قلب سریع و معده درد می‌شود. در صورت مشاهده چنین علائمی بهتر است سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و یا این‌ که خودتان را به بیمارستان برسانید تا توسط پزشک متخصص قلب و عروق، معاینات لازم انجام شود.

  • سندروم جلدی یا سندروم کاوازاکی

یکی دیگر از انواع بیماری های قلبی در کودکان که می‌تواند موجب تورم در رگ‌های خونی دست، پا، گردن، دهان و لب‌ها شود، سندروم کاوازاکی نام دارد. این بیماری می‌تواند موجب ایجاد تورم در غده‌های لنفاوی و تب شدید شود. به همین خاطر اگر می‌خواهید سلامت کودکان‌تان تهدید نشود، در صورت مشاهده علائم غیر عادی خیلی سریع به دکتر قلب مراجعه کنید.

در حال حاضر روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها بیماری سندروم جلدی یا کاوازاکی را درمان کنید. دقت داشته باشید روش‌های درمانی مختلف باید با توجه به سن کودک و شدت بیماری توسط پزشک متخصص انتخاب شود. ناگفته نماند اغلب کودکانی هم که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نیازمند مانیتورینگ دائمی جهت بررسی وضعیت سلامت قلبی هستند.

  • آلودگی‌های عفونی

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید ویروس‌ها به‌ غیر از ایجاد آنفولانزا و مشکلات تنفسی، می‌توانند سلامت قلب را هم به شکل جدی تحت تاثیر قرار دهند و موجب ایجاد التهاب در عضلات قلب شوند. با به وجود آمدن التهاب در عضلات قلبی، قدرت پمپاژ خون توسط قلب بسیار کمتر می‌شود و برخی اختلالات قلبی پدید می‌آید.

  • سوفل قلب

سوفل قلبی در واقع یک‌ صدای غیرعادی بوده که در زمان عبور خون از قسمت‌های مختلف قلب همچون دریچه‌ها، ایجاد می‌شود و معمولاً بی‌خطر است. البته در برخی موارد نیز می‌تواند نشان‌ دهنده وجود مشکلات قلبی و عروقی نظیر بیماری‌های قلبی مادرزادی باشد.

پزشکان برای تشخیص این گونه از بیماری های قلبی در سنین کم اول از هرچیزی آزمایش‌های مختلفی را تجویز می‌کنند تا با کمک آن‌ها سلامت قلب را به شکل دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهند. بعد از این‌ که علت و نوع بیماری مشخص شد، راهکارهای درمانی مختلفی را تجویز می‌نمایند تا روند بهبود بیماری سریع‌تر شود.

  • روماتیسم قلبی

باکتری استرپتوکوک به‌ عنوان اصلی‌ ترین عامل تب اسکارلت و گلودرد میکروبی شناخته‌ شده و اگر به‌ موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به روماتیسم قلبی هم بشود. این بیماری بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله مشاهده می‌شود و می‌تواند آسیب‌های دائمی مختلفی را در دریچه‌ها و عضلات قلبی ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ ترین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان

همان‌ طور که متوجه شدید، هر کدام از انواع بیماری های قلبی در کودکان دارای علائم خاص مربوط به خود هستند اما این علائم در دسته‌های مختلفی طبقه‌ بندی می‌شوند که بهتر است به‌ طور کامل‌تر آن‌ها را بشناسید.

  • کبودی دست و پا

یکی از اولین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان که نباید آن را نادیده بگیرید، کبودی است. اگر چه کبودی در انتهای پاها و دست‌ها معمولاً ناشی از سرما بوده و خیلی جای نگرانی وجود ندارد اما برخی از شیر خوارانی که به بیماری‌های قلبی مادرزادی مبتلا هستند، بعد از تولد دچار کبودی می‌شوند و این کبودی به‌ مراتب افزایش می‌یابد.

  • تنگی نفس

افزایش تعداد تنفس یا تنگی نفس به خصوص در زمان تغذیه، به‌ عنوان مهم‌‌ترین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان شناخته‌ شده زیرا در برخی موارد ممکن است کودک دچار خفگی شود. به‌ همین خاطر توصیه می‌شود هر زمانی‌ که متوجه چنین علائمی شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

  • خستگی زودرس

خستگی زودرس هم نمونه‌ای دیگر از مهم‌ ترین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان است. کودکانی که دائماً و بدون دلیل خسته می‌شوند یا به خواب می‌روند، باید به‌ طور مرتب وضعیت قلب‌شان مورد بررسی قرار بگیرد تا از وجود نداشتن بیماری‌های قلبی مختلف همچون بیماری قلبی مادرزادی اطمینان حاصل نمایید.

  • وزن گیری غیراستاندارد

وزن گیری نامناسب هم یکی دیگر از علائم انواع بیماری های قلبی در کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و لازم است علت آن با توجه به شرایط هر بیمار مورد بررسی قرار بگیرد.

  • تپش قلب و درد در قفسه‌ سینه

داشتن تپش قلب و احساس درد در قفسه‌ سینه نیز از دیگر علائم بیماری‌های قلبی در سنین پایین به شمار می‌روند. دقت داشته باشید این علایم در کودکان مانند افراد بزرگسال نبوده و معمولاً با شدت کمتری رخ می‌دهد.

توجه داشته باشید گاهی اوقات درد در قفسه سینه می‌تواند به دلیل مشکلات گوارشی یا معده درد باشد. پس در صورت مشاهده، کار تشخیص را بر عهده متخصص قلب قرار دهید.

  • تعریق بیش‌ از حد

تعریق بیش‌ از حد نیز می‌تواند نمونه‌ای دیگر از رایج‌‌ترین علائم بیماری‌های مادرزادی قلبی در نوجوانان و کودکان باشد. این علائم می‌تواند همراه با سایر علائم یا به‌ صورت تکی در کودکان رخ دهد، به‌ همین خاطر بهتر است دقت خود را بالا ببرید و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشید.

نحوه تشخیص انواع بیماری‌های قلبی در کودکان

بعد از این که به خوبی با انواع بیماری های قلبی در کودکان آشنا شدید، بهتر است طریقه تشخیص آن‌ها را هم بشناسید تا در مواقع ضروری بتوانید اقدامات لازم را به شکل بهتری انجام دهید.

دقت داشته باشید نقص‌های مادرزادی مربوط به قلب اغلب پیش یا پس‌ از تولد نوزادان قابل‌ تشخیص هستند و افرادی که سریع متوجه چنین علائم یا نشانه‌هایی شوند، می‌توانند از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری نمایند. بنابراین اگر زمانی متوجه شدید که نوزادتان دچار علائم مشکوک به بیماری‌های قلبی بوده، بهتر است با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کند.

گاهی اوقات ممکن است بیماری‌های قلبی کودکان که شامل نقص‌های قلبی مادرزادی هستند، خیلی در دوران کودکی تشخیص داده نشوند و علائمی هم نداشته باشند. به همین دلیل نیاز است هرچند وقت یک‌ بار به‌ طور مرتب به پزشک قلب مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم به شکل مفید صورت بگیرد.

انواع بیماری های قلبی در کودکان و نوجوانان را می‌توان با استفاده از روش‌هایی همچون اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، مانیتورینگ و تست ورزش تشخیص داد. توجه داشته باشید انتخاب آزمایشات لازم جهت تشخیص بیماری‌های قلبی کودکان، برعهده‌ پزشک بوده و شما نباید به‌ صورت خودسرانه از روش‌های مختلف بهره بگیرید.

سخن پایانی

حال که به‌ خوبی انواع بیماری های قلبی در کودکان را شناختید و دانستید که هر کدام از آن‌ها به چه دلایلی رخ می‌دهند، بهتر است تحت هیچ شرایطی نسبت به این موضوع بی‌توجه نباشید. به طور معمول تمام مادرانی که قصد بارداری را دارند، لازم است پیش از هر چیزی ابتدا وضعیت قلب خود را مورد بررسی قرار دهند تا از وجود نداشتن مشکلات مختلف اطمینان حاصل نمایند. همچنین بعد از آن هم باید به طور مداوم در دوران بارداری، تست‌هایی که پزشک جهت بررسی سلامت قلب جنین تجویز کرده را انجام دهند تا خیال‌شان راحت باشد.

در پایان توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری‌‌های قبلی کودکان؛ از سایت دکتر قلب برای دریافت نوبت پزشکی استفاده کنید تا وضعیت سلامت قلب نوزاد شما توسط متخصصان مورد بررسی قرار بگیرد.

 

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ