شبکه های اجتماعی

ارتباط دیابت با بیماری های قلبی

معمولا افرادی که به دیابت مبتلا هستند، نسبت به افراد سالم بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. از این جهت نیز نباید در شرایط مختلف ارتباط دیابت با بیماری های قلبی را نادیده گرفت. دیابت در واقع بیماری جدی است که در آن میزان قند خون بدن از حد نرمال بسیار بالا‌تر می‌رود. در حالت استاندارد، بدن غذا را به گلوکز تبدیل می‌نماید و سپس آن را به همه سلول‌های بدن انتقال می‌دهد. این سلول‌ها در بدن برای تبدیل گلوکز به انرژی، از یک هورمون به نام انسولین بهره می‌گیرند.

انواع بیماری دیابت

بیماری دیابت به طور کلی دارای ۲ نوع، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ است. در دیابت نوع یک، بدن بیمار نمی‌تواند به شکل استاندارد انسولین تولید کند و همین امر منجر به افزایش قند خون آن‌ها خواهد شد. در دیابت نوع دو نیز سلول‌های بدن بیمار نمی‌توانند از انسولین به خوبی استفاده کنند. افراد دیابتی با توجه به نوع بیماری‌شان بیشتر در معرض انواع بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند و ممکن است در سنین بالا نیز به مشکلات قلبی دچار شوند. در ادامه به به ارتباط دیابت با بیماری های قلبی می‌پردازیم.

چرا افراد دیابتی در معرض بیماری های قلبی هستند؟

شاید این سوال هم برای شما به وجود آمده باشد که چرا افراد دیابتی در معرض بیماری های قلبی هستند؟ از این جهت لازم است بدانید کسانی که بیماری دیابت دارند، شرایط‌شان مانند سایر افراد نیست و از این طریق نیز احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی در آن افزایش می‌یابد.

بیماری دیابت به طور معمول قابل کنترل بوده اما با این حال هم خطر بروز بیماری قلبی و حمله قلبی در چنین بیمارانی بسیار زیاد است و نباید نسبت به برخی موارد مهم بی‌تفاوت بود. در حال حاضر فرآیندهای پیچیده زیادی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به صورت ترکیبی یا به تنهایی، منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی شوند.

از جمله مهم ترین این موارد می‌توان تصلب شرایین، فشار خون بالا، سندرم اختلالات متابولیسمی، بالا بودن قند خون و مقاومت به انسولین در افراد بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ را نام برد. یکی از شایع ترین علت‌های بروز بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت، تصلب شرایین یا همان سفت شدن عروق کرونر است.

تصلب شرایین نوعی رسوب کلسترول در رگ‌های خونی بوده که مواد مغذی و اکسیژن لازم را برای قلب فراهم می‌کند. با تجمع بیشتر این رسوبات ممکن است ترومبوز به وجود بیاید و رگ‌های خونی مسدود شوند. با رخ دادن این اتفاق، احتمال حمله قلبی بسیار زیادتر خواهد شد.

دقت داشته باشید ارتباط دیابت با بیماری های قلبی بسیار زیاد بوده و کسانی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند، ممکن است به صورت ناگهانی دچار ایست قلبی شوند. بنابراین اگر دیابت دارید، بهتر است هر چند وقت یک‌بار به یک متخصص قلب باتجربه مراجعه کنید تا عملکرد قلب‌تان به خوبی بررسی شود و جلوی بروز بسیاری از مشکلات قلبی را بگیرید.

فراموش نکنید که بیماری دیابت نقش مؤثری در بروز مشکلات قلبی دارد و برخی دیگر از اصلی ترین دلایل این موضوع، فشارخون بالا، هایپرتنشن، کلسترول غیر عادی و ناسالم، چاقی و تری گلیسیرید بالا است. در ادامه بحث ارتباط دیابت با بیماری های قلبی با ما باشید.

بیماران دیابتی اغلب ممکن است به چه بیماری‌های قلبی مبتلا شوند؟

همان طور که می‌دانید شرایط تمام بیماران دیابتی به یک گونه نیست، از این جهت نیز هر کسی ممکن است شاهد نوعی بیماری قلبی خاص باشد. البته ناگفته نماند که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب، بیماری کاردیومیوپاتی دیابتیک و نارسایی قلبی در افراد دیابتی بسیار بیشتر است‌.

مهم ترین علائم بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی

حال که تا حدودی با تاثیرات دیابت بر بیماری ها قلبی و عروقی آشنا شدید، بهتر است رایج ترین نشانه‌های بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت را هم بشناسید. گاهی اوقات ممکن است برخی از افرادی که دیابت دارند، متوجه هیچ علائمی در رابطه با وجود بیماری‌های قلبی نشوند.

از این رو افراد مبتلا به دیابت لازم است به طور مرتب جهت چکاپ پزشکی، به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایند. این آزمایشاتی که توسط پزشک قلب انجام می‌شود، می‌توانند خیلی راحت وجود بیماری‌های قلبی را پیش از این ‌که دردسرساز شوند، مشخص کنند.

تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های قلبی، می‌تواند جلوی بروز مشکلات جدی‌تر را بگیرد. توجه داشته باشید احساس سرگیجه، ضعف، درد قفسه سینه، تعریق بیش از حد، حالت تهوع، خستگی بی دلیل، ناراحتی معده، مشکلات تنفسی، احساس سبکی در سر، سوزش سر دل و تورم در پا به عنوان مهم‌ترین علائم وجود بیماری قلبی در افراد دیابتی شناخته شده‌اند.

افرادی که به خوبی ارتباط دیابت با بیماری های قلبی را بدانند و نسبت به بروز علائم بیماری قلبی نیز آگاه باشند، می‌توانند اقدامات لازم را به شکل بهتری انجام دهند و اجازه ندهند سلامت‌شان به خطر بی‌افتد. پس شما هم هر زمانی که شاهد این علائم غیر طبیعی بودید، بهتر است خیلی سریع از سایت دکتر قلب نوبت بگیرید تا توسط متخصص ترین پزشک معالجه شوید و درمان مؤثری داشته باشید.

نحوه پیشگیری از بیماری‌های قلبی در افراد دیابتی

به طور کلی بیماران دیابتی جهت پیشگیری از مشکلات قلبی می‌توانند راهکارهای زیادی را دنبال کنند و اقدامات ساده‌ای را نیز انجام دهند. به همین خاطر هم ما سعی کردیم در این بخش از مقاله شما را با بهترین کارها برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات قلبی در افراد دیابتی آشنا کنیم.

  • کنترل استرس

اگر می‌خواهید سلامت قلب‌تان به خطر نیافتد و زندگی سالمی داشته باشید، بهتر است به خوبی روش‌های مدیریت اضطراب و استرس را بشناسید و تمام تلاش خود را به کار گیرید تا آرامش داشته باشید. معمولا افرادی که توانایی سازگاری با مشکلات را ندارند، نمی‌توانند وضعیت جسمی و روحی‌ خود را بهبود دهند و قلب‌‌شان نیز تحت تأثیر عواقب منفی قرار می‌گیرد.

  • کاهش کلسترول و چربی خون

مسلما تا این بخش از مقاله به خوبی متوجه شده‌اید که چرا افراد دیابتی در معرض بیماری های قلبی هستند و مشکلات قلبی به چه دلیل بیشتر در افراد دیابتی مشاهده می‌شوند. همان طور که پیش از این نیز ذکر شد، یکی از اصلی ترین دلایل رخ دادن این موضوع، کلسترول غیر عادی در بیماران دیابتی است.

کلسترول در واقع نوعی چربی بوده که در گسترش و پیدایش تصلب شرایین نقش بسیار مهمی دارد چون می‌تواند به سادگی در دیواره رگ‌ها رسوب نماید و به همراه سایر عوامل موجب بسته شدن سرخرگ‌ها شود. کلسترول دارای دو نوع کلسترول خوب و بد است.

کلسترول بد معمولا باعث بسته شدن رگ‌ها و ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود اما کلسترول خوب، کلسترول اضافه بدن را به سرعت از بافت‌ها خارج می‌نماید و خطر بروز بیماری قلبی را کم می‌کند.

شما می‌توانید با انجام برخی راهکارهای اصولی همچون پرهیز از مصرف غذاهای چرب و همچنین رعایت توصیه‌های پزشک، چربی خون خود را در سطح استاندارد نگه دارید و به کاهش کلسترول کمک کنید.

  • تغییر در سبک زندگی

یکی دیگر از مهم ترین موادی که می‌تواند به پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی در بیماران دیابتی کمک کند، داشتن سبک زندگی سالم است. با این که ارتباط دیابت با بیماری های قلبی بسیار زیاد بوده اما افرادی که سبک زندگی سالمی را دنبال کنند، می‌توانند به نحو احسن جلوی این مشکلات را بگیرند.

پس بهتر است در برنامه غذایی‌تان به جای غذاهای پرچرب، شور و خوراکی‌های شیرین، انواع میوه‌ها، سبزیجات سالم، لبنیات کم چرب، انواع غلات، غذاهای حاوی پروتئین، حبوبات و مغزها را بگنجانید. کسانی که نسبت به برنامه غذایی‌شان بی‌اهمیت باشند، ممکن است دچار مشکلات قلبی جدی شوند زیرا مواد غذایی که مصرف می‌کنید، تأثیر زیادی روی ایجاد بیماری‌های قلبی مختلف دارند.

  • فعالیت فیزیکی کافی

افراد بزرگسال باید در هفته حداقل حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند و به طور مرتب ورزش کنند تا دچار بیماری‌های قلبی نشوند. دقت داشته باشید بی‌تحرکی یکی از اصلی ترین علت‌هایی است که زمینه ایجاد بیماری‌های قلبی مختلف را فراهم می‌کند.

با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان گفت داشتن یک زندگی کم‌تحرک از لحاظ بدنی، به غیر از بیماری‌های قلبی و دیابت خطر ابتلا به چاقی را هم افزایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید تاثیرات دیابت بر بیماری ها قلبی و عروقی را شاهد نباشید، به طور منظم ورزش‌هایی همچون پیاده‏ روی، تمرینات کششی، دوچرخه سواری، یوگا، تنیس روی میز، دویدن آرام و ژیمناستیک که که اثر مفیدی بر تندرستی و حفظ سلامت قلب دارند را انجام دهید.

  • کنترل فشار خون

افرادی که دچار فشار خون بالایی هستند، قلب‌شان فشار زیادی را متحمل می‌شود و از این طریق نیاز آن به خون بیشتر خواهد شد. زمانی که خون کافی به قلب نرسد، روند تصلب شرایین سریع‌تر می‌شود و اندام‌های مختلف بدن با آسیب جدی مواجه خواهند شد. بنابراین سعی کنید کنترل دقیقی بر روی فشار خون خود داشته باشید و با بهره گیری از راهکارهای مناسب، اجازه ندهید از حالت نرمال خارج شود.

  • وزن نرمال

همان طور که نباید ارتباط دیابت با بیماری های قلبی را نادیده گرفت، بهتر است نسبت به چاقی و اضافه وزن هم بی‌تفاوت نباشید زیرا چاقی هم ارتباط مهمی با ایجاد بیماری‌های قلبی و دیابت دارد. معمولا افرادی که دچار اضافه وزن هستند نسبت به افراد با وزن نرمال، کمتر در معرض افزایش فشار خون قرار می‌گیرند.

دقت داشته باشید چاقی و اضافه وزن باعث افزایش مقاومت سلول‌های مختلف در بدن نسبت به انسولین خواهد شد. به همین دلیل هم بهتر است زیر نظر متخصص تغذیه، متناسب با سن، قد و جنسیت‌تان، وزن خود را به میزان متناسب برسانید.

  • سیگار نکشید

استعمال دخانیات به شکل مؤثری موجب افزایش ضربان قلب خواهد شد و فشار خون را هم افزایش می‌دهد. کسانی که سیگار می‌کشند، احتمال لخته شدن خون و بسته شدن سرخرگ‌های‌شان بسیار زیادتر می‌شود. سیگار با اثر خود بر رگ‌های کوچک، خونرسانی به قسمت‌های انتهایی اندام‌ها را مختل می‌نماید.

سیگار علاوه‌بر تأثیر منفی بر روی قلب، به عنوان عامل اصلی ایجاد سرطان شناخته شده و موجب مرگ زود هنگام خواهد شد. به همین علت اگر سیگار مصرف می‌کنید، بهتر است آن را ترک کنید.

  • کنترل قند خون

حال که تاثیرات دیابت بر بیماری ها قلبی و عروقی را دانستید، بهتر است به فکر کنترل دقیق قند خون خود باشید. توجه داشته باشید کنترل فشار خون به شکل مستقیم و غیر مستقیم نقش بسزایی در پیشگیری از انواع بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

افرادی که نظارت دقیق و مناسبی بر روی قند خون خود نداشته باشند، بیماری دیابت در آن‌ها بیشتر خواهد شد و از این طریق قلب بسیار ضعیف می‌شود. زمانی هم که عملکرد قلب به طور نرمال و عادی نباشد، دیگر اعضای بدن نیز دچار اختلال خواهند شد و در نتیجه احتمال وقوع حمله قلبی چندین برابر می‌شود.

به همین خاطر اغلب متخصصین قلب و عروق توصیه می‌کنند به هیچ عنوان در مصرف خوراکی‌ها و موادی که حاوی میزان زیادی قند هستند، زیاده‌روی نکنید تا قند خون‌تان در حالت استاندارد باقی بماند و سلامت قلب نیز تحت تأثیر عوامل مخرب قرار نگیرد.‌

  • مصرف به موقع دارو

با توجه به این که بیماری‌های قلبی یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در افراد دیابتی هستند، بیشتر پزشکان جهت مدیریت سطح کلسترول و همچنین کاهش دادن خطرات احتمالی، داروهایی که به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کنند را تجویز می‌نمایند.

گاهی اوقات برای کاهش فشار خون بالا، ممکن است بیش از چند داروی مختلف نیاز باشد. پس داروهایی که برای‌تان توصیه شده را به موقع و به میزان کافی مصرف کنید تا شاهد نتایج عالی باشید. همچنین بهتر است از پزشک خود در مورد مصرف آسپرین جهت جلوگیری از سکته قلبی سوال بپرسید.

آسپرین با دوز مناسب و نسبتاً پایین، گاهی اوقات برای کسانی که در معرض حمله قلبی هستند بسیار مناسب بوده زیرا این دارو نقش مؤثری در رقیق شدن خون دارد و از این طریق هم احتمال گرفتگی رگ‌های خونی بسیار کم‌تر خواهد شد.

تا حد امکان از مصرف داروهای مختلف به صورت خودسرانه بپرهیزید زیرا برخی از داروها با ساختاری که دارند، ممکن است موجب تشدید بیماری‌های قلبی و دیابت شوند و سلامت‌تان را به خطر بی‌اندازند.

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدید در این مقاله به بررسی ارتباط دیابت با بیماری های قلبی پرداختیم و آن را از جهت‌های مختلف به خوبی مورد بررسی دادیم. بنابراین اگر شما هم دارای سابقه خانوادگی بیماری دیابت هستید، بهتر است حتما روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی که ذکر کردیم را در نظر بگیرید و سبک زندگی سالمی را هم برای خود انتخاب کنید تا مشکلات جدی‌تری به وجود نیاید و جان‌تان به خطر نیافتد.

 

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ