شبکه های اجتماعی

آنژین قلبی چیست

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که آنژین قلبی چیست ؟ معمولاً زمانی‌ که قلب به‌ علت تنگی عروق کرونری، خون کافی دریافت نمی‌کند، مجبور می‌شود با ضربان بیشتر و سریع‌تری کار خون‌رسانی را انجام دهد. در چنین شرایطی اغلب علائم آنژین قلبی مشاهده خواهند شد که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

اما آیا آنژین قلبی خطرناک است ؟ آنژین قلبی به دلیل باریک شدن عروق کرونری به وجود می‌آید و دائمی نیست؛ اما اگر به موقع اقدام به درمان آن نکنید، ممکن است مشکلات جدی‌تری به وجود بیاید. به همین خاطر اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

دلیل ایجاد آنژین قلبی چیست ؟

همان‌‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، اصلی ترین علل آنژین قلبی باریک شدن عروق کرونری است. در واقع زمانی‌ که قلب به مقدار کافی خون دریافت نکند، نمی‌تواند عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد. در چنین شرایطی، نیاز به عملکرد قلب بیشتر خواهد شد و آنژین قلبی به وجود می‌آید.

افرادی که دچار آنژین قلبی هستند نسبت‌ به سایر افراد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند و اگر به‌ موقع درمان نشوند و به دکتر قلب مراجعه نکنند، سلامت‌شان به خطر می‌افتد. این عارضه در دراز مدت خطر ابتلا به بی‌نظمی ریتم قلب را هم افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود.

تجمع پلاک در دیواره عروق، فشار عصبی، عوامل ژنتیکی، کم خونی، پر کاری تیروئید، مصرف روان‌گردان‌ها، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد مواد حاوی الکل نیز از دیگر علل آنژین قلبی به حساب می‌آیند. هنگامی‌ که پلاک‌ها در دیواره عروق تجمع یابند، شریان‌های کرونری که وظیفه خونرسانی به قلب را برعهده دارند، از حد نرمال باریک‌تر می‌شوند و در نتیجه نیازهای قلب به خوبی فراهم نخواهند شد.

انواع آنژین قلبی

آنژین پایدار

پس از این که دانستید آنژین قلبی چیست ، بهتر است با انوع آن نیز آشنا شوید. آنژین پایدار به‌ عنوان متداول‌ ترین نوع آنژین قلبی شناخته‌ شده است و علائم رایج را بر قاعده‌ معمول دارد. یعنی رخدادهای آنژین پایدار به شکل یک الگو هستند و می‌توان آن‌ها را از قبل به راحتی پیش‌ بینی کرد.

این علائم معمولا قبل از انجام فعالیت‌های شدید و کوتاه رخ خواهد داد و کمتر از ۵ دقیقه نیز به طول می‌انجامد. افرادی که دچار آنژین قلبی پایدار هستند، می‌توانند علائم آن را با مصرف داروهای زیر زبانی مانند نیتروگلیسرین و یا استراحت کردن رفع کنند.

آنژین ناپایدار

آنژین ناپایدار یکی دیگر از انواع آنژین قلبی است که بر خلاف آنژین پایدار، خیلی متداول نیست و علائم آن نیز به‌ صورت غیر قابل‌ پیش‌ بینی هستند. این علائم اغلب هنگام استراحت کردن رخ می‌دهند و با مصرف نیتروگلیسرین زیر زبانی نیز رفع نخواهند شد.

علائم آنژین ناپایدار مانند علائم حمله قلبی نیست؛ اما گاهی اوقات ممکن است درد زیادی را در قفسه سینه شخص ایجاد کند و بسیار آزاردهنده باشد. از این‌ جهت باید هنگام مشاهده‌ علائم آن، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و خودتان را به بیمارستان برسانید تا برای جلوگیری از وقوع سکته قلبی، تحت درمان قرار بگیرید.

مهم ترین علائم آنژین قلبی

اگر هنوز دقیقا نمی‌دانید که آنژین قلبی چیست ، بهتر است بیشتر با علائم آن آشنا شوید؛ زیرا در صورتی که آنژین قلبی به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است حمله قلبی رخ دهد. این عارضه دارای علائم مختلفی است و شما باید هر زمان که آن‌ها را مشاهده کردید، سریعاً خودتان را به دکتر قلب برسانید.

از جمله مهم‌ ترین علائم آنژین قلبی می‌توان احساس سنگینی در قفسه‌ سینه، احساس درد در ناحیه گردن و فک، احساس گرفتگی در شانه‌ها، ناراحتی در بازوها و تنگی نفس را نام برد. هنگام بروز آنژین قلبی لازم است برنامه عملی آنژین را با دقت دنبال کنید تا زندگی سالمی داشته باشید.

کنترل و درمان آنژین قلبی

برای درمان آنژین قلبی قبل‌ از هر چیزی باید از یک پزشک قلب مورد اطمینان نوبت دریافت کنید تا متناسب با شرایط‌‌تان روشی مناسب را در نظر بگیرد. در حال‌ حاضر روش‌های درمانی بسیار زیادی وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید برای کنترل یا درمان بیماری آنژین قلبی بهره بگیرید، اما این روش‌ها باید حتما توسط متخصص قلب و عروق به شما توصیه شوند.

از جمله مؤثرترین روش‌های درمانی که برای کنترل طولانی‌ مدت بیماری آنژین قلبی استفاده می‌شوند، می‌توان آنژیوپلاستی یا بازکردن عروق با استنت و بالون مخصوص، جراحی بای‌ پس و مصرف داروهای مختلف را نام برد. این روش‌ها کمک می‌کنند راهی تازه برای جریان خون در اطراف شریان‌هایی که تنگ یا باریک شده‌اند ایجاد شود و گردش خون بهتر صورت بگیرد.

درمان آنژین قلبی در اکثر مواقع زمان‌بر نیست، اما کسانی که دچار این عارضه می‌شوند بهتر است یک برنامه‌ ریزی جدید برای ادامه زندگی خود داشته باشند و با رعایت توصیه‌های دکتر قلب، به بهبود این بیماری قلبی کمک کنند.

معمولاً متخصصان قلب و عروق به افرادی که دچار آنژین قلبی می‌شوند، توصیه می‌کنند بیشتر از قبل استراحت کنند و از مصرف غذاهای سنگین نیز خودداری نمایند. به همین خاطر سعی کنید در کنار روش درمانی‌ که پزشک برای‌تان در نظر گرفته، این موارد را هم رعایت کنید.

مهم ترین نکات برای جلوگیری از ایجاد آنژین قلبی

خیلی از افراد به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا آنژین قلبی خطرناک است یا این که با وجود آن خطری سلامت را تهدید نمی‌کند؟ از این‌ رو اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است بدانید در صورتی که آنژین قلبی به‌ موقع درمان نشود، ممکن است جان‌تان به خطر بیفتد.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن برخی نکات مهم و اعمال یک‌سری تغییرات کوچک، از ایجاد آنژین قلبی جلوگیری کنید و زندگی سالمی داشته باشید. یکی از موارد مهمی که نقش زیادی در جلوگیری از آنژین قلبی دارد، خواب کافی و به‌ اندازه است.

بنابراین اگر می‌خواهید سلامت قلب‌تان به خطر نیفتد، حتما یک برنامه مناسب برای خواب خود طراحی کنید و در طول شبانه روز حدود ۸ الی ۹ ساعت بخوابید. دقت داشته باشید کسانی که خواب کافی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به انواع آنژین قلبی هستند. پس اگر می‌خواهید التهابات مختلف بر روی عملکرد قلب‌تان تأثیرات منفی به جای نگذارد، نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشید.

یکی دیگر از مؤثرترین راه‌های افزایش سلامت قلب و جلوگیری از بروز آنژین قلبی، کنترل استرس و اضطراب است. کسانی که دائماً استرس دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. به‌ همین دلیل سعی کنید از عوامل استرس‌زا دوری کنید و خود را با کارهای آرامش‌بخش سرگرم نمایید.

اگر سیگار می‌کشید، مسلماً بعد از این که بدانید آنژین قلبی چیست ، آن را ترک خواهید کرد زیرا مصرف سیگار عوارض زیادی دارد و به‌ عنوان اصلی‌ ترین عامل ایجاد بیماری‌های عروق کرونری شناخته شده است. یکی دیگر از راهکارهایی که جهت پیشگیری بیماری آنژین قلبی توصیه می‌شود انجام دهید، حذف چربی‌های مضر از برنامه غذایی‌تان است.

تا جایی‌ که امکان دارد، ورزش کنید و اجازه ندهید وزن‌تان از حد نرمال بالاتر برود. کنترل دیابت و فشارخون نیز از دیگر نکات مهم برای جلوگیری از بروز آنژین قلبی است که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. کسانی که در مصرف نمک زیاده‌روی می‌کنند، سلامت قلب‌شان به شکل قابل توجهی تحت تأثیر مشکلات مختلفی قرار می‌گیرد.

نحوه تشخیص آنژین قلبی

پزشک متخصص قلب برای تشخیص آنژین قلبی ابتدا درباره علائم و نشانه‌هایی که بیمار دارد، یک‌سری سؤالات را می‌پرسد و سپس معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد. بعد از آن برای این‌ که نتیجه تشخیص دچار مشکل نباشد، ممکن است روش‌هایی همچون نوار قلب، تست استرس، آزمایش خون، تصویربرداری، آنژیوگرافی عروق و کاتتریزاسیون قلبی تجویز شود.

با انجام نوار قلب، پزشک به‌ طور دقیق‌تر ریتم قلب و فعالیت الکتریکی آن را اندازه‌گیری می‌نماید و با توجه به نتیجه آزمایش، اقدام به درمان می‌کند. در تست استرس یا تست ورزش نیز پزشک از بیمار می‌خواهد که بر روی دوچرخه ثابت یا تردمیل شروع به ورزش کند.

در این حین، پزشک ضربان قلب که بر روی مانیتور نشان داده شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تشخیص آنژین، با توجه به شرایط موجود روش درمانی مناسبی را انتخاب می‌کند. دکتر قلب جهت تشخیص آنژین قلبی گاهی اوقات از روش آزمایش خون نیز بهره می‌گیرد.

در این آزمایش پروتئین‌هایی به نام تروپونین که در خون وجود دارند، توسط متخصص بررسی می‌شوند. این پروتئین‌ها هنگام آسیب‌ دیدگی عضلات قلب آزاد می‌شوند و هر چقدر که تعداد آن‌ها بیشتر باشد، یعنی وضعیت قلب وخیم‌تر است. برای انجام تصویربرداری نیز می‌توان از روش‌های سی‌تی‌ اسکن، اکوکاردیوگرافی و ام آر آی استفاده کرد.

در فرآیند آنژیوگرافی، پزشک ماده کنتراست را داخل رگ‌های خونی قلب می‌فرستد و رنگ در اشعه ایکس نشان داده می‌شود. در این شرایط تصویربرداری از رگ‌های خونی به‌ راحتی امکان‌ پذیر خواهد بود و هر گونه مشکل قلبی که وجود داشته باشد، به راحتی مشخص خواهد شد.

علاوه‌بر دانستن این‌ که آنژین قلبی چیست ، بهتر است با روش‌های تشخیص آن هم آشنایی کافی داشته باشید تا بعداً دچار مشکل نشوید.‌ از این رو توجه داشته باشید یکی دیگر از روش‌های تشخیص بیماری آنژین قلبی ، کاتتریزاسیون قلبی است. برای انجام این روش، پزشک یک لوله بلند و باریک را وارد شریان می‌کند و آن را به طرف قلب هدایت می‌کند تا جریان و فشار خون از این طریق بررسی شود.

گیاهان دارویی مناسب برای درمان آنژین قلبی

گل ختمی

گل ختمی یکی از بهترین و مناسب ترین گیاهانی است که برای درمان آنژین قلبی می‌توانید از آن استفاده کنید. این گیاه سرشار از آنتی‌ اکسیدان و فلاونوئید است و افرادی که در روز ۲ مرتبه چای آن را بنوشند، می‌توانند از ایجاد درد در قفسه‌ سینه و تشدید آنژین جلوگیری نمایند. گل ختمی می‌تواند جریان خون را بهبود دهد و با رادیکال‌های آزاد نیز مبارزه کند.

زالزالک

زالزالک نیز به‌ عنوان یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان آنژین قلبی شناخته شده‌ است. این گیاه دارویی اکسیژن‌ رسانی به خون را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند خون به شکل بهتری جریان داشته باشد. زالزالک را می‌توانید در روز ۲ الی ۳ مرتبه به‌ صورت دمنوش مصرف کنید و در سریع‌ ترین زمان ممکن شاهد اثرات شگفت انگیز آن باشید.

جنسینگ

در این بخش از مقاله آنژین قلبی چیست ، قصد داریم شما را با گیاه مفید جنسینگ آشنا کنیم. این گیاه دارویی آسیایی می‌تواند کمک کند آنژین قلبی به شکل مؤثرتری درمان شود و سیستم دفاعی بدن را هم به خوبی تقویت می‌کند. در حال حاضر شما می‌توانید آن را به صورت پودری، قرص، کپسول و… برای خود تهیه کنید.

چای سبز

چای سبز نیز از خواص آنتی‌ اکسیدان بسیار قوی برخوردار است و می‌تواند سلامت قلب را تضمین نماید. افرادی که در طول روز حدود ۲ الی ۳ فنجان چای سبز می‌نوشند، نسبت‌ به سایر افراد از قلب سالم‌تری برخوردار هستند و فشار کمتری به دیواره عروق خونی‌شان وارد می‌شود.

در چنین شرایطی امکان لخته شدن خون بسیار کاهش می‌یابد و آنژین قلبی هم به مرور زمان رفع می‌شود. البته دقت داشته باشید زیاده‌روی کردن در مصرف این گیاه دارویی می‌تواند منجر به کاهش ناگهانی فشار خون شود.

زنجبیل

حال که متوجه شدید آنژین قلبی چیست ، لازم است بدانید که با کنترل کلسترول خون می‌توانید به درمان آن کمک زیادی کنید. زنجبیل یکی از گیاهان تنظیم کننده کلسترول خون است که از ترکیبات شیمیایی خاصی برخوردار بوده و می‌تواند جلوی آسیب دیدن رگ‌های خونی و لخته شدن خون را بگیرد. برای بهره‌گیری از خواص زنجبیل می‌توانید آن را به‌ صورت چای یا خام میل کنید.

برای درست کردن چای زنجبیل کافی است حدود ۳ الی ۴ گرم زنجبیل رنده‌ شده را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. سپس آن را آبکش کنید و نوش‌ جان نمایید. دقت داشته باشید چای زنجبیل باید در روز حدود ۲ فنجان نوشیده شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم پاسخ سوال آنژین قلبی چیست را به شکل مفیدی در اختیارتان قرار دهیم تا با به دست آوردن اطلاعات کافی در این زمینه، بتوانید راحت‌تر بیماری‌های مربوط به عروق کرونری را شناسایی کنید و به بهترین شکل ممکن نیز به درمان آن‌ها بپردازید. بنابراین اگر زمانی شاهد علائم آنژین قلبی بودید، بهتر است سریعاً از سایت دکتر قلب نوبت بگیرید تا توسط پزشک متخصص قلب و عروق معاینه شوید.

 

 

آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ