شبکه های اجتماعی


یکی از اصلی‌‌ترین علت‌های مرگ‌ و میر در جهان، بیماری‌های قلبی عروقی هستند که انواع مختلفی دارند. از این رو هر شخص باید با انواع بیماری های قلبی به خوبی آشنایی داشته باشد و علائم هر یک از آن‌ها را بداند تا در صورت بروز، بتواند فورا اقدامات لازم را انجام دهد.

معمولاً بیشتر بیماری های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند و اگر به عواملی مانند رژیم غذایی مناسب، مصرف نکردن دخانیات و مواد الکلی، کنترل وزن، تحرک داشتن و خواب کافی توجه داشته باشید، کمتر در معرض خطر این بیماری‌ها خواهید گرفت.

بیماری‌های قلبی ممکن است علاوه‌بر عملکرد و ساختار قلب، بر روی دیگر اندام‌های بدن نیز تأثیرات نامطلوبی را به‌ جای بگذارند. بنابراین بهتر است شایع‌ترین بیماری‌هایی که مربوط به قلب هستند را به خوبی بشناسید و حتما برای اطلاع از وضعیت قلب خود به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

معرفی انواع بیماری های قلبی عروقی

دقت داشته باشید هر کدام از انواع بیماری های قلبی عوارض متفاوتی را بر روی بدن بر جای می‌گذارند و همچنین تشخیص آن‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بنابراین ما قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با رایج ترین بیماری های قلبی آشنا کنیم تا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

معرفی انواع بیماری های قلبی عروقی

بیماری قلبی پرولاپس

افتادگی دریچه میترال یا بیماری پرولاپس، یک اختلال قلبی مربوط به آناتومی دریچه میترال بوده که در آن دریچه نمی‌تواند به طور کامل بسته شود. به‌ طور کلی حدود ۵ درصد از افراد جامعه به این اختلال دچار هستند. برخی افراد به‌ صورت مادرزادی به این بیماری مبتلا هستند و برخی دیگر به‌ صورت اکتسابی دچار بیماری پرولاپس می‌شوند. این بیماری قلبی در اکثر موارد دارای علائم خاصی نیست و تنها ممکن است فرد گاهی در قفسه سینه خود احساس درد داشته باشد یا این که دچار تپش قلب شود.

دریافت نوبت آنلاین

حمله قلبی یا سکته قلبی

یکی دیگر از انواع بیماری های قلبی عروقی که نباید آن را نادیده گرفت، حمله قلبی یا سکته قلبی است. این حمله در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در یک قسمت از قلب به علت ایجاد لخته، قطع شود. دقت داشته باشید اگر این جریان به‌ طور کامل قطع شود، خونرسانی به خوبی صورت نمی‌گیرد و فرد ممکن است جان خود را از دست بدهد.

افرادی که سکته قلبی را تجربه کرده‌اند، باید تغییرات خاصی را در سبک زندگی خود ایجاد کنند و به توصیه‌های پزشک نیز توجه کافی داشته باشند زیرا ممکن است دوباره مورد حمله قلبی با وسعت بیشتری قرار بگیرند.

بیماری کاردیومیوپاتی

بیماری کاردیومیوپاتی که برخی افراد آن را با نام بیماری قلب بزرگ نیز می‌شناسند، برای مشکلات مربوط به عضله قلب به کار می‌رود. کاردیومیوپاتی‌ شکل‌های مختلفی دارد و ماهیچه قلب فردی که دارای این بیماری است، به‌ طور غیر معمول سفت یا ضخیم شده‌ است. در واقع قلب این بیماران نمی‌تواند خون را به میزان کافی پمپاژ کند.

دقت داشته باشید این مورد از انواع بیماری های قلبی اگر به‌ موقع درمان نشود، ممکن است منجر به ایجاد ریتم غیرطبیعی در قلب و نارسایی‌های قلبی شود. از جمله اصلی‌ ترین علت‌های ایجاد بیماری کاردیومیوپاتی، می‌توان فشارخون بالا، بیماری‌های عفونتی یا متابولیکی، چاقی، دیابت و یا حتی ارث خانوادگی را نام برد.

نارسایی قلب

نارسائی قلب

نارسایی قلب یا احتقانی قلب یکی دیگر از بیماری‌های مربوط به قلب است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید. نارسایی قلب به این معنا است که قلب نمی‌تواند خون را به‌ خوبی پمپاژ کند و توان انقباضی قلب تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

در چنین شرایطی قلب به کار خود ادامه می‌دهد اما نمی‌تواند به‌ خوبی تمام نیازهای اکسیژن بدن را تامین نماید و به‌ مرور زمان نیز وضعیت آن وخیم‌تر می‌شود. به‌ همین‌ علت افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، باید خیلی سریع تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند و درمان خود را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید:

بیماری ساختاری قلب

یکی دیگر از شایع ترین بیماری های قلبی که به ناهنجاری‌های ساختار قلب مربوط می‌شود، بیماری ساختاری قلب است. این بیماری ممکن است به دلایل مختلفی همچون عفونت، پارگی یا سایش دیواره‌ها، دریچه‌ها، رگ‌های خونی و ماهیچه‌های نزدیک به قلب، ایجاد شود. این بیماری بسیار خطرناک است و افرادی که به آن دچار هستند اگر به موقع اقدامات درمانی لازم را انجام ندهند، باید حتما مورد جراحی قرار بگیرند.

بیماری آریتمی

آریتمی یا همان اختلالات ریتم قلب، انواع مختلفی دارد که در این شرایط، ضربان قلب تند، کند یا نامنظم می‌شود. بیماری قلبی آریتمی می‌تواند راندمان کار قلب را بسیار تحت تاثیر قرار دهد و جلوی پمپاژ صحیح خون به بدن را بگیرد. در چنین شرایطی نیازهای بدن به‌ خوبی تامین نمی‌شود و ممکن است مشکلات جدی‌تری نیز به وجود بیاید.

بیماری قلبی مادرزادی

بیماری قلبی مادرزادی

در دسته بندی بیماری های قلبی یکی از مهم ترین گزینه‌ها، بیماری قلبی مادرزادی است. این بیماری ممکن است در یک یا چند قسمت از قلب یا رگ‌های خونی مشکلاتی را ایجاد کند. بیماری قلبی مادرزادی ممکن است از زمان جنینی یا بعد از تولد وجود داشته باشد اما علائم آن تا کودکی یا بزرگسالی نمایان نشود.

از جمله مهم‌ ترین عواملی که موجب بروز این نوع از بیماری قلبی می‌شود، می‌توان به ژن‌ها، عفونت‌های ویروسی، مصرف الکل یا مواد مخدر توسط مادر اشاره کرد. با توجه به تحقیقات انجام‌ شده نیز می‌توان گفت از هر ۱۰۰۰ کودک، تقریباً حدود ۸ نفر از آن‌ها متاسفانه به این بیماری دچار می‌شوند.

نقص دیواره قلبی

نقص دیواره قلبی زمانی رخ می‌دهد که یک حفره بین بطن‌های قلب ایجاد شود. این بیماری با نام سوراخ در قلب نیز شناخته شده است و افرادی که به آن دچار می‌شوند، باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرند زیرا ممکن است روز به‌ روز علائم موجود وخیم‌تر شود.

بیماری‌های دریچه قلبی

یکی دیگر از انواع بیماری های قلبی مهم، بیماری دریچه قلبی است. زمانی‌ که دریچه‌های قلب به میزان کافی باز نمی‌شوند، خون به‌ طور مناسب از آن‌ها عبور نمی‌کند و این شرایط موجب می‌شود یک تنگی در دریچه ایجاد شود. در این زمان نیز خون از طریق دریچه نشست می‌کند.

بیماری قلبی اپتیشن

این بیماری در اصل یک نوع نقص قلبی مادرزادی است که موجب می‌شود دریچه تریکوسپید در بطن راست مقداری پایین‌تر از حالت نرمال خود قرار بگیرد. کسانی که به این ناهنجاری دچار می‌شوند، نیازی به مراقبت‌های ویژه و یا درمان خاصی ندارند و فقط باید بیشتر از افراد دیگر مواظب قلب خود باشند.

بیماری قلبی ای ‌اف

ای اف نیز جزو شایع ترین بیماری های قلبی به حساب می‌آید که بیشتر افراد بالای ۸۰ سال به آن دچار هستند. این بیماری قلبی موجب می‌شود ضربان قلب از حالت نرمال یا عادی خود خارج شود و کندتر یا تندتر بزند. از جمله اصلی ترین علائم آن نیز احساس سنگینی یا درد در قفسه سینه است.

کرونر قلب

این بیماری قلبی معمولاً در اثر تجمع یافتن رسوبات چربی در دیواره قلب به وجود می‌آید و به‌ مرور زمان موجب می‌شود عروق باریک شوند و جریان خون به قلب نیز محدود شود. به طور کلی افرادی که فشارخون بالایی دارند و یا کسانی که به دیابت مبتلا هستند، بیشتر به این دسته بندی بیماری های قلبی دچار می‌شوند. بنابراین علاوه‌بر تنظیم یک رژیم غذایی سالم، سعی کنید به میزان کافی فعالیت فیزیکی داشته باشید و همچنین ورزش کردن را فراموش نکنید.

بیماری قلبی DVT

یکی دیگر از انواع بیماری های قلبی که بیشتر در اثر بی‌تحرکی یا سابقه خانوادگی رخ می‌دهد، DVT است. این نوع بیماری قلبی، بسیار خطرناک است و به فوریت‌های پزشکی احتیاج دارد. دقت داشته باشید مواردی همچون نشستن‌های طولانی مدت، استفاده از داروهای هورمونی، بارداری و یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند موجب ایجاد بیماری DVT شوند.

بیماری قلبی بروگادا

بروگادا نیز یک اختلال در ریتم قلب است که در اغلب مواقع به صورت ارثی ایجاد خواهد شد. معمولا بیشتر کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، نشانه‌ها و علائم جدی مشاهده نمی‌کنند و به همین علت اطلاعی از بیماری خود ندارند. همچنین بهتر است بدانید بیماری قلبی بروگادا در مردان بسیار شایع‌تر از زنان بوده و در مقایسه با سایر بیماری‌های قلبی، خطر کمتری دارد.

بیماری قلبی پانیک

یک مورد دیگر از انواع بیماری های قلبی عروقی پانیک نام دارد. این مشکل هر سال برای ۲ الی ۳ درصد از مردم دنیا ایجاد می‌شود و علائمی همچون تنگی نفس، استفراغ و حالت تهوع، غش کردن خفیف، تعرق بیش از حد، تپش قلب و احساس درد در قفسه سینه را به همراه دارد.  برای جلوگیری از بدتر شدن حمله پانیک سعی کنید فعالیت بدنی منظمی داشته باشید و به توصیه‌های درمانی خود نیز توجه کنید.

نحوه تشخیص بیماری‌های قلبی

نحوه تشخیص بیماری‌های قلبی

برای تشخیص بیماری‌های قلبی باید فرد بیمار زیر نظر پزشک متخصص قلب و عروق، تحت بررسی و آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد. معمولاً پزشک در اولین مرحله برای بررسی شرایط قلب، نوار قلب را تجویز می‌کند. پزشک با چک کردن تغییرات خونرسانی به قلب، متوجه وجود بیماری‌های مختلف می‌شود.

در اکثر اوقات زمانی‌ که علائم خیلی شدید باشند، از بیمار نوار قلب گرفته می‌شود؛ در غیر این صورت پزشک می‌تواند با معاینات مختلف نیز در مورد مشکلات قلبی تصمیم بگیرد. در برخی مواقع نیز پزشک برای تشخیص انواع بیماری های قلبی آزمایش‌هایی همچون اسکن قلب آنژیوگرافی را انجام می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام، یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص بیماری‌های قلبی است. در این آزمایش به‌ سادگی سلامت قلب و عروق مشخص می‌شود و پزشک با بررسی آن می‌تواند علت‌های سکته قلبی، ناهنجاری‌های ریتم قلب، آسیب‌های ناشی از بزرگ شدن قلب و دیگر عوامل خطرآفرین را مورد بررسی قرار دهد.

توصیه‌ها و نکات مهم برای کنترل بیماری های قلبی

توصیه‌ها و نکات مهم برای کنترل بیماری های قلبی

افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند باید به‌ صورت منظم سطح خون، میزان فشارخون و کلسترول خود را بررسی کنند و اگر علائم غیر عادی را مشاهده کردند، حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارند.

سعی کنید با دسته بندی بیماری های قلبی به خوبی آشنایی داشته باشید و با توجه به نوع بیماری‌ خود، حتماً زمانی را به انجام ورزش‌های مناسب اختصاص دهید.

مراقب رژیم غذایی خود باشید و بیشتر سراغ غذاهای پروتئینی و کم چرب بروید. همچنین سعی کنید در برنامه غذایی‌تان از میوه‌ها، سبزیجات و غلات نیز به مقدار کافی استفاده نمایید.

دقت داشته باشید مصرف زیاد و خودسرانه برخی از داروها ممکن است احتمال مشکلاتی همچون حمله قلبی را تا حدود زیادی افزایش دهد. بنابراین داروهای خود را به موقع مصرف کنید و همچنین بدون تجویز پزشک، اقدام به مصرف داروهای مختلف نکنید.

در طول شبانه روز سعی کنید خواب کافی داشته باشید زیرا خواب نامناسب تأثیر منفی بر روی سلامت قلب به جای می‌گذارد.

بهتر است بدانید استرس و اضطراب برای کسانی که دچار انواع بیماری های قلبی هستند، بسیار خطرناک است و اگر افراد بیش‌ از حد مضطرب شوند، ممکن است بیماری‌شان افزایش یابد و یا وخیم‌تر شود. بنابراین سعی کنید همیشه آرامش خود را به بهترین شکل ممکن حفظ نمایید و خود را با کارهای مورد علاقه‌تان سرگرم کنید.

وزن خود را کنترل کنید و اجازه ندهید بافت چربی‌های موجود در بدن‌تان افزایش یابد. در واقع اضافه وزن می‌تواند موجب بالا رفتن فشار خون و کلسترول شود و بر روی قلب اثرات نامطلوبی را به جای بگذارد.

همان طور که می‌دانید سیگار کشیدن برای سلامت بسیار مضر است و می‌تواند به سلول‌های قلب آسیب جدی وارد کند. بنابراین سعی کنید از مصرف سیگار دست بکشید و در مکان‌هایی که حتی دود سیگار نیز وجود دارد، قرار نگیرید.

نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند سطح بعضی از چربی‌های خون را افزایش دهند و منجر به افزایش فشار خون و برخی نارسایی‌های قلبی شوند. به همین علت تا جایی که ممکن است، سراغ نوشیدنی‌های الکلی نروید.

سخن پایانی

‌حال که با انواع بیماری های قلبی آشنا شدید بهتر است با پیروی از زندگی سالم، به فکر پیشگیری از آن‌ها باشید. با در نظر گرفتن نکات و توصیه‌های مهمی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید جلوی گسترش اکثر بیماری های قلبی را بگیرید و به بهبود سریع‌تر آن‌ها نیز کمک کنید. دقت داشته باشید بیماری‌های قلبی عروقی می‌توانند با افزایش کلسترول در خون مرتبط باشند.

کلسترول در واقع یک نوع چربی است که اگر در بدن افزایش یابد، در رگ‌های خونی رسوب می‌کند و موجب مسدود شدن آن‌ها می‌شود. این امر می‌تواند احتمال وقوع سکته قلبی را بسیار افزایش دهد. همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌توانید سالانه چکاب قلب را انجام دهید.

سوالات متداول:

انواع بیماری های قلبی کدام اند؟

  • بیماری قلبی پرولاپس
  • حمله قلبی یا سکته قلبی
  • بیماری کاردیومیوپاتی
  • نارسائی قلب
  • بیماری ساختاری قلب
  • بیماری آریتمی
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • نقص دیواره قلبی
  • بیماری‌های دریچه قلبی
  • بیماری قلبی اپتیشن
  • بیماری قلبی ای ‌اف
  • کرونر قلب
  • بیماری قلبی DVT
  • بیماری قلبی بروگادا
  • بیماری قلبی پانیک


آرامش قلب شما با کلینیک دکتر قلب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدریافت نوبتوبلاگ